Pohlednice 1/2025
POHLEDNICE S PLAVEBNÍMI TUNELY VE SPOJENÉM KRÁLOVSTVÍ VELKÉ BRITÁNIE A SEVERNÍHO IRSKA – 2. část
(A JEDEN MÝTNÝ JETON NA ZÁVĚR)
Plavební tunel Chirk
Plavební tunel Chirk, dlouhý 421 metrů, je od června 1802 jedním ze tří tunelů na kanálu Llangollen, u města Chirk ve Walesu. Kanál byl zřízený především pro dopravu ceněného vápence z Fron Quarries. Tunel má sice vlečnou dráhu, ale byl postavený jako úzký, jen pro jednu standardní loď. Skrze tunel vedený v přímé je vidět, zda je průjezd možný či nikoli a lodě se míjejí v prostoru před portály (obr. 8 a 9). Plavidla mířící na sever musí mít pro tunel vždy rezervu hybnosti k překonání relativně rychlého protiproudu k jihu (3,2 km/h).
Plavební tunel Chirk, jeho portály a také povodí kanálu jsou společně chráněnými památkami [21].
Obr. 8 Plavební kanál & tunel Chirk. KNBT 3999. Chatham, 32 Chatham Street, Leicester LE1 6PB. Okolo 1980? [sbírka autorů]. Jižní portál tunelu Chirk.
Obr.9 Tunel Chirk, plavební kanál Llangollen. 2-22-06-14. © J Salmon LTD. Sevenoaks. Po 2000 [sbírka autorů]. Prostor před jižním portálem tunelu, umožňující míjení člunů. Vpravo se nachází (poněkud skrytá) vlečná dráha.
Plavební tunel Preston Brook
Preston Brook je obec v hrabství Cheshire v severozápadní Anglii. Nalézá se zde stejnojmenný, 1133 m dlouhý plavební tunel na kanálu Trent and Mersey (obr. 10). Práce na tunelu počala 1770, otevřený byl v únoru 1775, a je proto považovaný za první dokončený velký plavební tunel na britských ostrovech. Má světlou šířku 4,14 m a nemá vlečnou dráhu. Preston Brook byl důležitým dopravním uzlem – překládalo se zde zboží z širokých lodí na lodě úzké, poněvadž křižovatka s kanálem Bridgewater je přímo u severního portálu tunelu. Ze stejných důvodů bylo roku 1837 v Preston Brook otevřeno nádraží. Od roku 1864 zde byly nasazeny parní remorkéry a čluny jimi byly tažené „ve vlacích“.
Tunel i veškeré dochované objekty areálu jsou památkově chráněné. Plavidla bez vlastního pohonu dnes mají zakázáno do tunelu vplouvat [22].
Obr. 10 Tunel Preston Brook, severní portál. Fotografie © Sheila Halsall. 2009 [sbírka autorů].
Plavební tunel Netherton
Netherton Tunnel Branch (= odbočný) Canal v hrabství West Midlands v Anglii je součástí Birmingham Canal Navigations (BCN). Délka odbočného kanálu je 3,9 km, z toho plavební tunel má plných 2768 m. Nethertonský tunel byl posledním plavebním tunelem postaveným v UK ještě v době, kdy kanály byly hlavní součástí národního dopravního systému. První výkop učinil lord Ward 31. 12. 1855, kanál byl otevřený 20. 8. 1858. Tunel má šířku 8,2 m a průjezdnost 4,9 m při obousměrném provozu úzkých lodí, s vlečnými dráhami po stranách. Od počátku byl vybavený plynovým osvětlením, později elektrickým, nyní je neosvětlený. V linii tunelu jsou zděné větrací otvory, zakryté mříží. Široký profil tunelu, a právě větrací otvory umožňují vjezd lodí poháněných spalovacími motory – obr. 11 (což je v blízkém a úzkém tunelu Dudley zakázané). Rozpočet stavby byl 238 tis. ₤, skutečné náklady 302 tis. ₤. Hlavním důvodem výrazného navýšení výdajů bylo podcenění geologie.
V roce 1983 nechal British Waterways Board nahradit 73,2 m cihelné obezdívky betonem. V roce 2011 byly zjištěny výrazné trhliny v části ostění tunelu, od 2013 probíhaly opravy. Z původních oboustranných vlečných drah je nyní přístupná pouze jedna. Majitelem tunelu je Canal and River Trust [23].
Obr. 11 LMS & Stewarts & Lloyds Tug. Tunel Netherton. Dudley Public Libraries. 1955 [sbírka autorů]. Tug = tažný. LMS Boat – 26 říčních lodí vyrobených pro dopravní společnost The London, Midland & Scottish Railway. V pozadí lze více tušit nežli vidět severní portál tunelu, ztrácející se v oparu.
Plavební tunel Shrewley
V březnu 1793 schválil Parlament zákon o výstavbě 36,4 km dlouhého plavebního kanálu z Birminghamu do Warwicku. Byly zde naplánovány tři tunely: Shrewley, Rowington a Yardley. Během stavby však zůstal jen tunel Shrewley a zbylé dva byly nahrazené hlubokými zářezy. Důvodem zřízení tunelu byl průchod stejnojmennou vesnicí. Projekt sice předpokládal profil vhodný pouze pro úzké čluny (šířky 7 stop – 2,1 m), ale souběžně zahájená výstavba plavebního kanálu Grand Junction, a tím otevřené spojení s Londýnem, vedla v roce 1794 k rozhodnutí zvětšit šířku tunelu Shrewley na více než dvojnásobek (4,9 m) a tak jej učinit vhodným pro široké čluny. Tunel byl otevřený 19. 12. 1799, je 396 m dlouhý, ostění má cihelné, nemá vlečnou dráhu a je dostatečně široký pro míjení dvou úzkých lodí. V roce 1929 byl začleněný do soustavy kanálu Grand Union. Velkou zvláštností tunelu je 37 m dlouhý paralelní tunel při severním portálu, určený pro přechod koní kanálového zápřahu (obr. 12). Tunel Shrewley je velmi mokrý a na obezdívce se v důsledku toho vytvořily četné sintrové útvary [24, 25].
Obr. 12 Tunel Shrewley, plavební kanál Grand Union, přibližně 1910. Z obrazu Alana Firtha. 6-46-67-38 © J. Salmon Ltd., Sevenoaks. Kent. 1991 [sbírka autorů].
Tunel Shrewley byl otevřený v roce 1799 po dokončení Warwickova a Birminghamského kanálu.Vyžadoval „legging“úzkých lodí hlavním tunelem.Je pozoruhodný samostatným vedlejším tunelem pro průchod standardního kanálového potahu. Z pohlednice je zřejmý pohon lodi postupem zvaným „legging“, zde prováděným dvěma muži. Vpravo je krátký tunel při severním ústí plavebního tunelu, určený k převedení kanálového zápřahu. Čekající kůň využívá přestávku ke konzumaci obroku.
Plavební tunel Standedge
Pojmenování Standedge nesou čtyři paralelní tunely skrze sedlo Standedge mezi Marsdenem ve West Yorkshire a Diggle v Greater Manchester v severní Anglii. Tři z těchto tunelů jsou železniční (na trati Huddersfield, tj. Leeds – Manchester), čtvrtý tunel, nejstarší a současně nejdelší, je plavební.
Železniční tunely: První, jednokolejný (1848), neměl dostatečnou kapacitu. Druhý souběžný, opět jednokolejný (1871) a třetí dvoukolejný (1894). V současnosti je využívaný pouze dvoukolejný tunel. Všechny čtyři tunely jsou příčně propojené štolami. Umožnilo to rychlejší výstavbu železničních tunelů bez dalších přístupových šachet a také odvoz rubaniny po vodě.
Stavba plavebního tunelu Standedge (obr. 13) na kanálu Huddersfield Narrow začala roku 1794 a probíhala ražbou z obou portálů. Z řady příčin byly práce v roce 1801 zastavené. Nový projekt byl vypracovaný 1807, 9. 6. 1809 se ražby setkaly a slavnostní otevření připadlo na 4. 4. 1811. Tunel přišel dobově na 160 000 ₤, a je tak vůbec nejdražším plavebním tunelem postaveným v UK. Původní délka tunelu 4979 m byla v obou směrech zvětšená – v roce 1822 na portálu Marsden o10 m a v roce 1893 na opačném portálu Diggle o 221 m při křížení s dvoukolejným železničním tunelem. Dnes se udává délka tunelu 5210 m. I další parametry jsou v rámci UK rekordní: tunel se nachází nejhlouběji (až 194 m pod terénem) a také nejvýše (196 m n. m.). Na některých místech je vyzděný cihlami, ale řada pasáží byla ponechaná odkrytá. Kvůli úspoře není v tunelu vlečná dráha a na velké části délky může plout jen jeden úzký člun. I tak to bylo v letech 1811–40 v průměru 40 lodí denně. Profesionální leggerové inkasovali za loď 1 šilink + 6 pencí, prázdná loď plula hodinu a 20 minut, plná 3 hodiny. Omezená nosnost a chybějící vlečná dráha však dlouhodobě snižovaly konkurenceschopnost. Poslední komerční loď projela 1921, 1944 skončila údržba, tunel se dostal do havarijního stavu a byl proto uzavřený na obou koncích ocelovými vraty.
V květnu 2001 byl tunel po opravách za 5 mil. ₤ znovu zprovozněný. Úzké čluny protahují elektrické remorkéry. Od sezóny 2009 mohou v omezeném množství projíždět lodě tunelem také vlastní silou, ale jen se zkušeným lodivodem [26].
Obr. 13 Plavební tunel Standedge je nejdelší a nejvýše položený v Británii. 5698 yardů dlouhý a 436 stop nad mořskou hladinou. Fotografie od David L. Finnis. The Huddersfield Canal Society LTD. Okolo 1980? [sbírka autorů]. Východní portály (Diggle) tunelu plavebního a dvoukolejného železničního z roku 1894.
Plavební tunel Sapperton
Plavební tunel Sapperton se nachází na vrcholové pasáži kanálu spojujícího řeky Temži a Severn, poblíž Cirencesteru v anglickém hrabství Gloucestershire, cca 111 m n. m. Stavba tunelu byla zahájená v roce 1784 a první loď tudy projela 20. 4. 1789. Při max. nadloží 66 m má tunel světlou šířku 4,4 m a výšku 4,7 m. Ostění je zděné z cihel i z kamene. S délkou 3490 m (staroanglicky 173,5 řetězů; 1 řetěz = 22 yardů = 20,3 m) byl Sapperton mezi lety 1789 až 1811 vůbec nejdelším tunelem v Anglii a ještě dnes se řadí na třetí místo mezi těmi plavebními (Tab. 1). Realizace probíhala typicky, vyhloubením 26 šachet, ražením protištol (cca 1,2 x 1,8 m) a následnou úpravou do profilu tunelu. K rozpojování pevné horniny byl používán černý střelný prach. Značné potíže během stavby způsobovala geologie. Střídaly se pevné vrstevnaté vápence a velmi bobtnavé jíly. Při stavbě bylo nafáráno také mnoho pramenů. Voda byla na jednu stranu vítaná pro provozní napájení kanálu, na druhou stranu způsobovala bobtnání jílů.
V tunelu nebyla vlečná dráha. Pohyb lodí obstarával „legging“. Průjezd tunelem (potažmo kanálem) byl zpoplatněný mýtným jetonem v hodnotě ½ penny (obr. 14).
Následkem obtížných geologických poměrů byly závaly a svírání profilu. Po celou dobu užívání tunelu byly proto nezbytné opravy obezdívky. V roce 1904 byly sice ohrožené části ostění sanovány betonem, ale již krátce na to, v květnu 1911, byl komerční provoz ukončený. Zcela opuštěný je tunel od roku 1933 a pro četné poruchy konstrukce není splavný. Oba kamenné portály tunelu jsou památkově chráněné. Samotný tunel je v soukromém vlastnictví a vstup není, nejen z bezpečnostních důvodů, povolený. Východní konec totiž obývají chránění netopýři [27, 28].
Obr. 14 Mýtný jeton Severn barge & Sapperton tunnel. Gloucestershire. Přístav Brimscombe. Žeton – půl penny. Měď, 9,8 g, Ø 29 mm, 1795 [sbírka autorů].
Avers: Člun s plachtami; KANÁL TEMŽE A SEVERN; MDCCXCV.
Revers: Portál tunelu.
Hrana: PLATÍ SE V PŘÍSTAVU BRIMSCOMBE.
Na reversu jetonu je východní portál Coates, považovaný za jeden z nejvýznamnějších architektonických prvků kanálového stavitelství v Anglii. Dnes již zrestaurovaná neoklasicistní stavba byla počátkem 70. let XX. stol. ve velmi špatném stavu. K zamyšlení nad historickým vývojem míry inflace vede to, že mýto za použití plavebního kanálu činilo v roce 1795 pouhých ½ penny.
doc. Ing. VLADISLAV HORÁK, CSc.,
Ing. MILAN MAJER,
Ing. RICHARD SVOBODA, Ph.D.
Literatura a podklady:
[21] Chirk Tunnel [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < Chirkský tunel - Wikipedie (en-m-wikipedia-org.translate.goog) >
[22] T&M Tugs [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < T&M Tugs (steamershistorical.co.uk) >
[23] Netherton Tunnel Branch Canal [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < Netherton Tunnel Branch Canal - Wikipedia (en-m-wikipedia-org.translate.goog) >
[24] Shrewley Tunnel [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < Shrewley Tunnel - Wikipedie (en-m-wikipedia-org.translate.goog) >
[25] Shrewley Canal Tunnel [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < Tunel kanálu Shrewley – Subterranea Britannica (www-subbrit-org-uk.translate.goog) >
[26] Standedge Tunnels [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < Standedge Tunnels - Wikipedia (en-m-wikipedia-org.translate.goog) >
[27] Tunel kanálu Sapperton [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < Tunel kanálu Sapperton - Wikipedia (en-m-wikipedia-org.translate.goog) Wikipedia (en-m-wikipedia-org.translate.goog) >
[28] Tunel kanálu Sapperton [online]. [cit. 2024-9-10]. Dostupné na internetu: < (www-cotswoldcanals-net.translate.goog) >