Silniční tunel Mrázovka - NRTM
OBJEDNATEL:
Magistrát hl. m. Prahy
odbor městského investora
Vyšehradská 51
110 00 Praha 1
ZÁSTUPCE INVESTORA:
VIS a. s.
Bezová 1658
140 00 Praha 4-Braník
GENERÁLNÍ PROJEKTANT:
PUDIS a. s.
Nad vodovodem 2
100 00 Praha 10
PROJEKTANT:
SATRA s. r. o.
Sokolská 32
120 00 Praha 2
REALIZACE STAVBY:
SDRUŽENÍ DODAVATELŮ
Metrostav a. s.
Koželužská 2246
180 00 Praha 8
(vedoucí sdružení)
Subterra a. s.
Bezová 1658
140 00 Praha 4
TECHNICKÁ DATA:
Tunel Mrázovka je součástí výstavby městského okruhu Prahy, konkrétně úseku Radlická ulice - Strahovský tunel v Praze 5-Smíchově. Za mostem přes Plzeňskou ulici ve směru od Strahovského tunelu jsou od severního portálu vedeny dvě souběžné třípruhové tunelové trouby - východní (VTT) a západní (ZTT). Obě se v tunelových rozpletech větví na dvoupruhové tunely, které pokračují v trase městského okruhu, a na jednopruhové tunely napojené do úrovňové křižovatky v ulici Radlická.
Tunel Mrázovka prochází oblastí s rozmanitou, značně nepříznivou geologií, a proto byla od severního portálu ražena průzkumná štola. V části trasy tunel podchází při nízkém nadloží obytnou zástavbu. Ražba se provedla Novou rakouskou tunelovací metodou. Primární ostění tvoří stříkaný beton tl. 250 až 500 mm, výztužné příhradové oblouky, sítě a radiální kotvy. Po celém obvodu tunelu je instalována mezilehlá fóliová izolace. Definitivní ostění je z armovaného monolitického betonu B 30.
V nepříznivé geologii se přistoupilo k vertikálnímu členění výrubu. Pod zástavbou se použily mikropilotové deštníky nad klenbou tunelu, sanační a kompenzační injektáže a rozsáhlý monitorovací systém.
Součástí tunelu je dále větrací šachta, strojovna vzduchotechniky, trafostanice, čerpací stanice a technologické i řídicí vybavení.
Délka ražených částí je 1004 m u ZTT a 837 m u VTT. Velikost ražených profilů je u třípruhového tunelu 165 m2, dvoupruhový tunel má 115 m2, jednopruhový 84 m2 a tunelový rozplet dosahuje až 324 m2. Celkový objem výrubu ražených tunelů činí 351 778 m3.
Součást stavby tunelu také představují doprovodné objekty - větrání, osvětlení, odvodnění, sdělovací vedení, provozní soubor a centrální řídicí systém.