Metro – trasa C, provozní úsek IVC1 – jednolodní stanice Kobylisy
Investor:
Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s.
Sokolovská 42
Praha 9
zastoupený:
Inženýring dopravních staveb a. s.
Na Moráni 3
Praha 2
Dodavatel:
Metrostav a. s.
Koželužská 5/2246
Praha 8
Projektant stavby:
Metroprojekt Praha a. s.
I. P. Pavlova 2
Praha 2
První část čtvrtého provozního úseku trasy C pražského metra je dlouhá 3981 m a vede ze stanice Holešovice do dočasné konečné stanice Ládví. Do provozu byla uvedena v červnu 2004.
Technicky nejnáročnějšími objekty této trasy byly podchod pod řekou Vltavou a jednolodní stanice Kobylisy. Dva jednokolejné tunely, umístěné pod dnem řeky Vltavy, byly realizovány unikátní technologií zatahování železobetonových tubusů pod hladinou vody do předem vyhloubeného zářezu ve dně. Tubusy byly vybetonovány v pravobřežní jímce (v suchém doku).
Stanice Kobylisy je první raženou jednolodní stanicí pražského metra. Prováděla se pomocí NRTM. Délka staničního tunelu byla 147,9 m při ploše výrubu 228 m2 a šířce 21 m. Primární ostění ze stříkaného betonu SB 20 mělo tloušťku 400 mm.
V obou čelech staničního tunelu byly zaústěny dva jednokolejné tunely metra, eskalátorové tunely s plochou výrubu 42 m2 a na východním konci šachta pro výtah.
Stanice se razila po dílčích výrubech s členěním vertikálním i horizontálním, a to z následujících důvodů:
- značná velikost výrubu staničního tunelu,
- ražba pod souvislou zástavbou na povrchu,
- nepříznivé geotechnické podmínky pro ražbu.
Podmínky pro ražbu výrazně ovlivňovaly značné přítoky podzemní vody, především tam, kde docházelo ke střídání břidlic s křemenci (přítoky na čelbě 3 až 5 l/sec). Vlivem podzemní vody docházelo k okamžitému rozmáčení počvy. Dlouhodobě bylo přístupovým tunelem čerpáno cca 20 až 25 l/sec.
Rozpojování bylo v převážné míře beztrhavinové, používal se tunelbagr Liebherr 932, pouze v pravé části výrubu v břidlicích se používaly trhací práce.
Sekundární ostění zahrnuje mezilehlou foliovou izolaci z PVC tloušťky 3 mm, ta byla realizována jako uzavřená (po celém obvodu díla). Vlastní železobetonové ostění z betonu B30 má tloušťku 600 mm.