Aktuality z 5/2025

22.05.2025
Aktuality z 5/2025
Metro D, průzkumná štola VMO Vinohrady, Okruhliak, Čebrať

Česká republika

Metro D – nová linka pražského metra

Uplynulé období bylo mimo jiné ve znamení propojování stávající trasy C a nově budované trasy D. Připomeňme si, že z těchto důvodů je od 6. 1. 2025 až do začátku roku 2026 vyloučena stanice metra Pankrác C z provozu s cestujícími (vlaky stanicí Pankrác pouze projíždějí) a že také došlo k naplnění dalšího důležitého milníku, a to napojení na stávající trasu C slavnostní prorážkou dne 4. 10. 2024, kdy se zhotovitel spojkou C–D napojil na stávající rozplet traťového tunelu za stanicí Pankrác C (Obr.1). Poslední novinkou v propojování obou tras je potom úspěšné provedení prorážky do eskalátorového tunelu na přestupu C–D, která se uskutečnila koncem února 2025 (Obr.2).

Ve stanici Pankrác D se provádějí a dokončují ražby opěří, a to v levém i pravém dílčím výrubu stanice. Po jejich dokončení se potom doražbou středního dílu, respektive kaloty, celý profil stanice propojí a ukáže se tak konečně ve svém výsledném celku a ve své plné kráse. Vedle probíhajících ražeb vlastní stanice se také provádějí hydroizolace a betonáže definitivního ostění na již vyražených eskalátorových tunelech. Pro druhou stanici Olbrachtova platí, že ražby vlastní stanice jsou již dokončeny a provádí se zde betonáže definitivního ostění. Také eskalátorový tunel jih je ve svých ražbách dokončen a poslední ražby tak již probíhají pouze na eskalátorovém tunelu sever a technologickém tunelu. Nesmíme zapomenout, že vedle částečně ukrytých prací v podzemí se o své místo na slunci také významně hlásí lépe viditelný povrch, kde se výstavba již neopomenutelně vnukává našemu vnímání například výstavbou železobetonové konstrukce vestibulu Arkády (Obr.3).

Jako zajímavou novinku můžeme zmínit, že v souvislosti se záměrem hl. m. Prahy o správný rozvoj lokality Nové Dvory a Libuš bylo vydáno usnesení k úpravě projektové dokumentace a ke změnám stanice metra D Nové Dvory. Změna si vyžádá úpravy stávajícího projekčního řešení, a proto na jeho provedení už projektant Metroprojekt Praha usilovně pracuje. Jako méně zajímavou novinku potom můžeme připomenout, že ÚOHS v rámci rozkladu zrušil výběr zhotovitele pro úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory včetně traťový tunelů z Písnice. Objednatel tak musí znovu posoudit nabídky a pokusit se zhotovitele vybrat znovu. Předpoklad zahájení této etapy stavby Metra D se tak opět posouvá, tentokrát někam do druhé poloviny roku 2025. Aby toto byl ten poslední negativní posun v datech harmonogramu výstavby projektu Metra D si můžeme jenom přát – Zdař Bůh. 


Obr. 1 Ražený jednokolejný tunel spojky C-D, provádění hydroizolace  


Obr. 2 Prorážka eskalátorového tunelu


Obr. 3 Železobetonová konstrukce vestibulu Arkády

 

Zahájení stavby „I/42 Brno, VMO Vinohrady – průzkumná štola“

Od října 2024 probíhají práce na podrobném inženýrskogeologickém průzkumu pro návrh budoucího tunelu Vinohrady formou ražby průzkumné štoly. Tunel pod sídlištěm Vinohrady bude hlavním prvkem severovýchodní části Velkého městského okruhu v Brně, která naváže na nedávno zprovozněnou stavbu „I/42 Brno, VMO – Rokytova“ a prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky MÚK Líšeňská se napojí na opačném konci na VMO sídliště Líšeň a Vinohrady.

Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic, zhotovitelem sdružení „Společnost Tunel VMO Vinohrady – GTP“ složené z firem GEOtest (vedoucí účastník), OHLA ŽS, FIRESTA-Fišer, Metrostav TBR a INSET. Projektantem realizační dokumentace je AMBERG Engineering Brno. Průzkumné práce by měly být dokončeny do konce srpna 2027.

Aktuálně je vybudováno zařízení staveniště, zajištěna a vyhloubena těžní šachta a provádí se přípravné práce pro ražbu štoly. V souběhu s přípravnými pracemi byla zpracována a vydána realizační dokumentace pro ražbu štoly, geologický průzkum a geotechnický monitoring. Rovněž byly v oblasti úvodních úseků ražby zrealizovány průzkumné vrty z povrchu, inklinometry, nivelační profily včetně provedení nultých měření a pasportizace dotčených objektů.

Těžní šachta kruhového profilu světlého průměru 9,0 m a hloubky 25 m je umístěna nad profilem levé tunelové trouby budoucího tunelu. Ostění šachty je po celé hloubce provedeno ze 44 ks převrtávaných pilot průměru 1200 mm s roztečí 800 mm, které jsou doplněny ŽB ohlubňovým věncem a třemi výztužnými prstenci. Dno šachty tvoří ŽB deska. Při hloubení šachty byly v profilu štoly zastiženy kvartérní sedimenty v podobě písčitých jílů v úrovni kaloty a nesoudržných zemin v podobě písků a štěrků ve zbývající části profilu, a to bez přítomnosti podzemní vody.


Obr. 4 Těžní šachta na průzkumné štole VMO Vinohrady

Slovenská republika

Tunely na diaľničnej sieti

Tunel Okruhliak

Tunel Okruhliak je súčasťou navrhovanej rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat II. etapa km (4,3–14,5), ktorá je súčasťou severojužného dopravného prepojenia rýchlostnou cestou v úseku štátna hranica SR/Poľsko – Vyšný Komárnik – Milhosť – štátna hranica SR/Maďarsko. Zhotoviteľom 10,2 km dlhej trasy severného obchvatu Prešova je Združenie „R4 severný obchvat Prešova II. etapa“ na čele so spoločnosťou Eurovia SK. Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti Eurovia CS, SMS, VÁHOSTAV a Marti a.s.

Práce na realizácii tunela prebiehajú v zmysle schváleného zmluvného harmonogramu prác. Po ukončení zaistenia západného portálu boli dňa 19. 4. 2024 zahájené prípravné práce pre razenie v ľavej tunelovej rúre. O necelý mesiac neskôr, dňa 12. 5. 2024, sa rozbehli práce na primárnom ostení aj v pravej tunelovej rúre. Razenie prebieha v oboch tunelových rúrach zo západného portálu. Po ukončení zaistenia stavebnej jamy na východnom portáli tunela sa 8. 4. 2025 zahájila protirazba v ľavej tunelovej rúre. Po zrealizovaní odstúpenia razenia sa následne začne aj s ražbou v PTR.

V dvojrúrovom cestnom tuneli Okruhliak dlhom 1913 m bolo ku konci apríla 2025 vyrazených v LTR 867,72 m v kalote a v PTR 792,14 m v kalote tunela. Razenie v oboch tunelových rúrach v posledných mesiacoch prebiehalo v zhoršených geologických podmienkach s prevahou prachovitých ílovcov s pevnosťami R4 a tektonicky porušených ílovcov s pevnosťami R5–R6. Hodnotenie masívu podľa RMR je v rozmedzí 25–28 bodov. Po zatriedení čelby kaloty prebieha razenie vo vystrojovacích triedach Va-S1 a Va-S2. V ľavej tunelovej rúre bolo nevyhnutné použitie dočasnej protiklenby kaloty s ohľadom na vývoj deformácií ostenia. Dĺžka záberu v oboch tunelových rúrach sa pohybuje na úrovni 1,0 až 1,3m.

V tuneli sú už vyrazené dve priečne prepojenia PP01 a PP02, z celkového počtu šesť. Sprejazdnením priečnych prepojení boli zrealizovali základové konštrukcie hĺbeného tunela v ľavej tunelovej rúre na západnom portáli, realizuje sa profilácia primárneho ostenia, drenážne odvodnenie tunela, čiastočná realizácia hydroizolačného súvrstvia a betonáž spodných klenieb v ľavej a pravej tunelovej rúre. V LTR je zrealizovaná protiklenba od portálu po blok č. 41L, v PTR sú zrealizované zatiaľ dve protiklenby.

Prítoky horninových vôd do tunelových rúr doposiaľ nedosahujú hodnoty predpokladané v geologickom prieskume. Ide hlavne o malé prítoky z puklín, hlavne v prostredí zastúpenom tektonicky porušeným pieskovcom. Aj na základe týchto poznatkov sa postupne po uzatvorení jednotlivých úsekov navrhujú opatrenia na zamedzenie vplyvu napúčania konštrukčnými opatreniami.

Predpokladané ukončenie II. etapy rýchlostnej cesty R4 vrátane tunela Okruhliak a jej uvedenie do prevádzky sa očakáva na jeseň 2027.

Tunel Čebrať

V tuneli Čebrať dĺžky 3,688 km, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, pokračujú začiatkom roka 2025 dokončovacie stavebné práce. Južná a severná tunelová rúra sú po stavebnej stránke kompletne dokončené vrátane priečnych prepojení. Realizujú sa konečné terénne úpravy východného portálu.

Súčasne prebieha montáž technológie v obidvoch tunelových rúrach, priečnych prepojeniach a portálových budovách. V rozvodniach tunela a portálových budovách je nainštalovaná technológia VN 22 kV vrátane transformátorov a dieselagregátov. V priečnych prepojeniach, sú osadené rozvádzače silnoprúdu a slaboprúdu, VZT, SHZ a ďalšia technológia. V tunelových rúrach sú osadené prúdové ventilátory a je zrealizované kompletné osvetlenie tunela. V súčasnosti prebieha montáž spojovacieho a dorozumievacieho zariadenia. Dokončuje sa montáž technológie na meranie koncentrácie škodlivín a EPS.


Obr. 5 Betonáž spodnej klenby v tuneli Okruhliak