Aktuality z 2/2025

28.02.2025
Aktuality z 2/2025
Výstavba metra D v Praze, tunely Okruhliak, Čebrať, Višňové

ČESKÁ REPUBLIKA

METRO D – NOVÁ LINKA PRAŽSKÉHO METRA

Pravděpodobně nejvýrazněji viditelným zásahem pro běžného uživatele pražského metra v poslední době bylo dne 6. 1. 2024 uzavření provozu stanice Pankrác C, a to z důvodu pokračování prací při propojení stávající trasy C a budované trasy D. Důsledkem tohoto opatření je vyloučení dopravy ve vlastní stanici v trvání přibližně jednoho roku, kdy vlaky metra stanicí Pankrác budou jenom projíždět. I proto se od února roku 2024 započalo s výstavbou prodloužení tramvajové trati na Pankrác. Tato trať byla v prosinci 2024 dokončena, a to právě včas tak, aby bylo cestujícím umožněno po dobu vyloučení dopravy ve stanici metra využívat právě tuto náhradní tramvajovou dopravu (obr.1).  

Práce v samotné stanici Pankrác pokračují podle plánu. Dokončují se ražby pravého a levého dílčího výrubu, které se pak propojí ražbou středního dílčího výrubu do konečné podoby celého profilu stanice. Ražby všech tří eskalátorových tunelů již byly dokončeny, probíhají realizace hydroizolací a přípravy na zahájení budování definitivní obezdívky.

V traťovém úseku Pankrác–Olbrachtova jsou již všechny ražby tunelů včetně spojky C–D dokončeny a veškeré práce se soustředí na provádění hydroizolací, armování a betonáž definitivního ostění. Podobná situace platí i pro pravý a levý staniční tunel samotné stanice Olbrachtova (obr.2).

Z výše uvedeného přehledu vyplývá, že realizovanému úseku Pankrác–Olbrachtova se poměrně daří, avšak to samé již nemůžeme s úplně stejnou vahou prohlásit pro připravovaný úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory včetně traťový tunelů z Písnice. Dne 29. 1. 2025 totiž ÚOHS učinil dlouho očekávané a jím odkládané rozhodnutí ve věci napadení výsledku tendru pro tento úsek, kde jeho aktuálním rozhodnutím je právě zrušení tohoto výsledku. Jak se s touto skutečností vypořádá Objednatel a co to bude znamenat pro samotný projekt výstavby Metra D, budeme dále sledovat. Na druhou stranu můžeme pozitivně konstatovat, že činnosti spojené s geomonitoringem a pasportizací stávajících inženýrských sítí, studní a budov v zóně ovlivnění na tomto úseku byly již zahájeny. Probíhá také měření hluku a finalizuje se příprava pro zahájení vrtné průzkumné kampaně, a to pravděpodobně od února tohoto roku.   

Nezapomíná se ani na pokračování Metra D do centra města, a to v úseku z Pankráce na Náměstí Míru. Projektant obdržel pokyn Objednatele na zpracování dokumentace včetně majetkoprávního elaborátu. V prostoru zástavby budoucí stanice Náměstí Bratří Synků se již také dokonce realizovaly projektantem navržené průzkumné vrty, které mají ověřit správnost projektovaného návrhu způsobu provádění ražeb. Připravuje se i zahájení veřejné zakázky Dopravního systému linky I.D a automatizace linky C pražského metra, jejíž součástí by měla být i dodávka 16 kusů nových souprav pro nově budovanou linku D a 53 kusů pro stávající linku C.

Tak si přejme, aby nové soupravy nemusely na svoje první jízdy s cestujícími na nových trasách pražského metra dlouho čekat – Zdař Bůh.


Obr. 1 Momentka ze zprovoznění tramvajové tratě na Pankrác


Obr. 2 Pohled na provádění hydroizolací

 

SLOVENSKÁ REPUBLIKA

Tunely na diaľničnej sieti

Tunel Okruhliak

Výstavba tunela Okruhliak sa začala 30. septembra 2023. Ide tak už o tretí cestný tunel na obchvatoch tretieho najväčšieho slovenského mesta Prešov. Tunel je súčasťou navrhovanej rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat II. etapa km (4,3–14,5), ktorá je súčasťou severojužného dopravného prepojenia rýchlostnou cestou v úseku štátna hranica SR/Poľsko – Vyšný Komárnik – Milhosť – štátna hranica SR/Maďarsko. Zhotoviteľom 10,2 km dlhej trasy severného obchvatu Prešova je Združenie „R4 severný obchvat Prešova II. etapa“ na čele so spoločnosťou Eurovia SK. Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti Eurovia CS, SMS, VÁHOSTAV a TuCon. Spoločnosť TuCon a.s. bola od 1. 9. 2024 premenovaná na Marti a.s.

Práce na realizácii tunela prebiehajú v zmysle schváleného zmluvného harmonogramu prác. Po ukončení zaistenia západného portálu boli dňa 19. 4. 2024 zahájené prípravné práce pre razenie v ľavej tunelovej rúre. O necelý mesiac neskôr, dňa 12. 5. 2024, sa rozbehli práce na primárnom ostení aj v pravej tunelovej rúre. Razenie doposiaľ prebieha v oboch tunelových rúrach zo západného portálu. Na východnom portáli tunela je v realizácii stavebná jama pre protiražbu tunela.

V dvojrúrovom cestnom tuneli Okruhliak dlhom 1913 m bolo ku konci januára 2025 vyrazených v ľavej tunelovej rúre 785,23 m a v pravej tunelovej rúre 585,86 m v kalote tunela. Razenie v oboch tunelových rúrach v posledných mesiacoch prebiehalo v najlepších geologických podmienkach, ktoré boli prognózované v rámci geologických prieskumov. Celá čelba kaloty zachytávala blok tvorený pieskovcami s pevnosťou hornín R3-R4 a razenie prebiehalo vo vystrojovacích triedach IV-S1-2. Momentálne opäť v oboch tunelových rúrach prebieha razenie v neogénnom súvrství s prevahou prachovitých ílovcov nad siltovcami a pieskovcami vo vystrojovacej triede V-S2. Dĺžka záberu kaloty v oboch tunelových rúrach sa pohybuje na úrovni 1,7 m.

V priebehu mesiacov november až január boli vyrazené dve priečne prepojenia PP01 a PP02 z celkového počtu šesť. Sprejazdnením PP01 sa mohli rozbehnúť ďalšie práce na západnom portáli na základových konštrukciách hĺbeného tunela, realizácii profilácie primárneho ostenia a práce na betonážach spodných klenieb v ľavej tunelovej rúre od západného portálu po priečne prepojenie PP1 (obr. 3). Po prerazení priečneho prepojenia PP02 a ukončení profilácie a realizácie spodných klenieb v ľavej tunelovej rúre sa tieto práce budú vo februári presúvať do ďalšieho 300 m dlhého úseku v ľavej rúre medzi priečnymi prepojeniami PP01 a PP02 a do úseku západný portál a priečne prepojenie PP01 pravej tunelovej rúre.

Prítoky horninových vôd do tunelových rúr doposiaľ nedosahujú hodnoty predpokladané v geologickom prieskume. Ide hlavne o malé prítoky z puklín hlavne v prostredí zastúpenom tektonicky porušeným pieskovcom. Aj na základe týchto poznatkov sa postupne po uzatvorení jednotlivých úsekov navrhujú konštrukčné opatrenia na zamedzenie vplyvu napúčania horniny.

Predpokladané ukončenie II. etapy rýchlostnej cesty R4 vrátane tunela Okruhliak a jej uvedenie do prevádzky sa očakáva na jeseň 2027.

Tunel Čebrať

V tuneli Čebrať dĺžky 3,688 km, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, pokračujú začiatkom roka 2025 dokončovacie stavebné práce a súčasne sa realizuje montáž technologického vybavenia tunela.

Južná tunelová rúra je po stavebnej stránke kompletne dokončená vrátane vozovky, náteru ostenia a osadenia vstupných dverí do priečnych prepojení (obr. 4). V súčasnosti prebieha značenie únikových ciest a SOS výklenkov.

V severnej tunelovej rúre by sa mal v prvom kvartáli 2025 realizovať cementobetónový kryt vozovky a následne bude možné dokončiť nátery ostenia. Realizujú sa konečné terénne úpravy východného portálu.

Montáž technologického vybavenia tunela Čebrať prebieha v obidvoch tunelových rúrach, priečnych prepojeniach a portálových budovách.

Tunel Višňové

Tunel Višňové sprejazdnia začiatkom roka 2026. Informoval o tom investor stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala Národná diaľničná spoločnosť, a.s., s tým, že v decembri 2024 boli uzatvorené dodatky s dodávateľmi, z ktorých vyplýva, že do užívania by mal byť úsek odovzdaný motoristom do konca februára 2026.

Práce na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala pokračovali na konci roku 2024 betonážou vozovky v tuneli a montážami technologického vybavenia (obr. 5). Tunel Višňové bude mať celkovú dĺžku 7,5 kilometra a pôjde o najdlhší tunel na Slovensku. Celý diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala vrátane tunela bude mať 13,5 kilometra.


Obr. 3 Príprava na betonáž spodnej klenby v tuneli Okruhliak


Obr.
4 Južná tunelová rúra tunela Čebrať – dokončené sekundárne ostenie vrátane vozovky a náterov


Obr. 5 Betonáž krytu vozovky na západnom portáli tunela Višňové