Vážení čtenáři, vážení kolegové!
Nejprve bych chtěl jménem akciové společnosti Vodní stavby vyjádřit potěšení, že můžeme oslovit všechny čtenáře časopisu Tunel, ať patří k odborné veřejnosti nebo k zástupcům státní či městské správy. Jsme rádi, že prostřednictvím časopisu můžeme informovat a pozdravit nejen české, ale i zahraniční kolegy a příznivce podzemního stavitelství.
O rostoucím významu využití podzemí pro rozvoj společnosti není nutné v tomto časopise přesvědčovat. Podzemní stavby sloužily a mohou sloužit potřebám lidí, i když bychom rádi z tohoto konstatování vynechali ty případy, kdy je podzemí využíváno spíše v rozporu s pozitivním směrem rozvoje civilizace.
Je však vhodné připomenout, a možná i občas opakovat, několik aspektů.
Především je to skutečnost, že v urbanizovaných oblastech (města, městské aglomerace i obce) dosáhlo využití podzemí takového stupně, že je nezbytné další rozvoj podřídit plánování a využít přitom rozvíjející se obor podzemního urbanismu. V podzemí nesmíme připustit chaos, který pak vede k ztrátám ekonomickým, někdy i k ekologickým škodám a může vést k diskreditaci podzemních staveb. Dílčí pokrok v této oblasti je možné zaznamenat. Města zpracovávají generely své podzemní infrastruktury a chceme vyjádřit přesvědčení, že součástí bude sladění a syntéza jejich jednotlivých částí.
Další aspekt je ekologický přínos podzemních staveb, který popírají snad jenom ekologičtí fundamentalisté. Tisíce kilometrů sítí vedených pod městkou zástavbou, podzemní dopravní stavby a další příklady využití podzemí prokazují denně svůj ekologický charakter. Podzemní stavby mají však také svůj krajinotvorný přínos. Příkladem může být i naší společností nedávno dokončená stavba nové přečerpávací vodní elektrárny Štěchovice, která je vlastně celá vestavěna do šachty hluboké cca 45 m přímo u břehu řeky Vltavy.
Vodní stavby, a. s. diverzifikovaly významně svou činnost. Již léta stavíme průmyslové, občanské a energetické stavby. Jako jsme v posledním období rozvinuli svou aktivitu v dopravním stavitelství (koridor Českých drah Děčín - státní hranice), chceme dál rozvíjet i své tradiční aktivity, mezi které od založení naší firmy v roce l951 patří také podzemní stavby, většinou štoly pro inženýrské sítě, ale i prostory pro další účely.
Děkujeme všem svým obchodním partnerům za spolupráci a přejeme podzemnímu stavitelství nárůst investiční aktivity.
Ing. Jaroslav Kopecký
předseda představenstva a generální ředitel Vodní stavby, a. s.