TLAKOVÉ UZÁVĚRY PODZEMNÍHO ZÁSOBNÍKU

Ing. Václav Braun, Josef Caletka
SUBTERRA a.s.
ÚVOD
V současné době probíhá zkušební provoz na významné plynárenské stavbě dokončené v polovině roku 1998. Jedná se o podzemní zásobník zemního plynu v lokalitě Příbram Háje, který je určen ke krátkodobé regulaci v nerovnováze mezi množstvím plynu přepravovaného ze zahraničí a jeho místní spotřebou. Řadí se mezi nejvýkonnější zařízení tohoto druhu a má sloužit pro oblast středních Čech včetně Prahy. Efektivity a vysokého výkonu dosahuje tím, že při ukládání je zemní plyn stlačován tlakem až 12,5 MPa. Tyto tlakové poměry je možné docilovat pouze v prostředích hlubinných podzemních zásobníků s odpovídající geologickou stavbou. Tento kavernový zásobník byl vylámán ve skalním masivu v hloubce cca 1000 m pod povrchem terénu. Pro realizaci tohoto díla byla využita stávající těžní věž se systémem podzemních chodeb vzniklých těžební činností uranových rud v minulém obodbí.
Stavebník: Transgas s.p. Praha
Gen. Projektant: Plynoprojekt a.s.
Vyšší dodavatel: DIAMO s.p., o.z. SUL Příbram

Výstavba zásobníku:
Jedním z technicky náročných objektů podzemní části této stavby bylo zhotovení tlakových uzávěrů zásobníku tzv. zátek.

KONSTRUKCE TLAKOVÝCH UZÁVĚRŮ

Oddělení akumulačního prostoru zásobníku od přístupových chodeb, kterými byl během výstavby odvážen veškerý odtěžený materiál z ražby kaverny, zajišťují tlakové uzávěry. Na obou překopech jsou navrženy dvojice hrází, mezi nimiž uzavřené chodby tvoří tzv. mezizátkový prostor, který je naplněn vodou a je určen pro regulační funkci v závislosti na plnění a prázdnění plynu v zásobníku. Každá zátka musí svojí konstrukcí odolávat tlakové síle vyvolané rozdílem tlakových poměrů před a za zátkou a zamezovat pronikání plynu, resp. vody zátkou. Rozdíl tlaku během provozování zásobníku může dosáhnout hodnot až do 12,5 MPa (havarijní stav předpokládá 13,5 MPa), přičemž se bude měnit i směr působícího zatížení. Zátky jsou vetknuty do horninového masivu, jsou provedeny z betonu vyztuženého rozptýlenou výztuží đ drákobetonem. Jejich délka je 10,0 m, průřez vychází z tvaru profilu stávající chodby překopů a jeho plocha se po délce mění od cca 13,5 m2 do 34 m2. Výlomové práce objektu zátek byly započaty v dubnu roku 1997, stavební dokončenost objektu včetně úprav předpolí zátek nastala v dubnu roku 1998. Dodávku zajišťovala divize 01 Společnosti Subterra.

FOTO 1
Foto 1. Manipulátor ALIVA použitý ke stříkání drátkobetonu

VÝLOM OBRYSU ZÁTEK

Samostatnou kapitolou zhotovení zátek plynového zásobníku je výlom prostoru budoucích zátek ve skalním masívu. Zátky byly celkem čtyři a byly navrženy na 5. a 6. překopu na 21. patře šachty 16 Příbram Háje.

Projekt požadoval vylomit prostor v podobě ideálního válce, zakončeného šikminou. Vlastní výlom spočíval v přibírkách délky cca 1,2 m po celém obvodu chodby a zhotovení šikminy. Objem výlomu jedné zátky byl v průměru 95 m3 rostlé horniny.

S ohledem na co nejvyšší nepropustnost hory v bezprostředním okolí zátek, požadoval projektant narušení horniny po výlomu maximálně do 20 cm od výrubu zátek. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto, že výlom se uskuteční "odlámáním" horniny pomocí hydraulického rozpojovacího systému "DARDA". Tento způsob se v praxi neosvědčil, neboť po každém vývrtu zůstaly cca 18 cm hluboké "píšťaly", dané konstrukcí hydraulického rozpojovacího klínu Dardy. Tyto zbytky vývrtů představovaly značný problém při jejich následném zaplnění stříkaným betonem a tím i nebezpečí netěsnosti okolí zátek. Navíc byl takovýto "výlov" neúměrně zdlouhavý a neproduktivní.

Proto bylo rozhodnuto, že se výlom uskuteční pomocí trhacích prací. Projekt trhacích prací vypracovala odborná firma Bartoš Engeneering z Brna. Dle tohoto projektu byla výlom přibírek rozdělen na VI fází s tím, že se celková přibírka 1,2 m rozdělí na dva záběry `a 0,6 m. Postupně se vystřelí boky, strop a nakonec počva. Výlom šikminy bude prováděn vždy současně s každou fází přibírky.

Navržená technologie výlomu zátek byla nejdříve ověřena na zkušební zátce. Na základě praktických zkušeností na této zkušební zátce bylo následně upraveno jak vrtné schéma, tak i způsob nabíjení i způsob roznětu. Došlo také ke změně rozfázování jednotlivých etap výlomu. Radikálních změn doznal především výlom šikminy na konci tělesa zátky. Proti původnímu záměru postupného odstřelu šikminy současně s jednotlivými fázemi přibírek se rozhodlo, že šikmina bude odlomena v celé délce (po ukončení 2. fáze výlomu celého "válce"). Délka těchto šikmých vrtů v délce 2,64 m si vyžádala i použití trhaviny OBRYSIT s jednou počinovou náloží Perunit (konstrukce nálože: 1x náložka Obrysitu + 1x 0,1 kg Perunitu + 10x náložka Obrysitu). K hladkému odlomu výrazně přispělo i směrové drážkování (směrová štěrbina) těchto šikmých obrysových vrtů.

OBR. 1

OBR. 2

OBR. 3

Neméně důležité byly i zkušenosti získané při způsobu navrtání vývrtů dle vrtného schématu. Bylo velmi složité dodržet neobyčejně náročnou přesnost jak délek, tak i prostorových směrů vývrtů. Zkušenost s výlomem zkušební zátky jednozančně vyloučila možnost ručního vrtání ze stativu. Proto byla od fy. HÄRTL zakoupena vrtací souprava LVS 250 (lavicová vrtací souprava), která naše nároky splnila. I tak bylo velmi složité přesně ustanovit vrtací soupravu do výchozí polohy đ především po prvním výlomu boků. Po dohodě s měřiči byly nejdříve osazeny směrové průzory a později zabudován laser. I tak se tyto náročné vrtací a trhací práce zdárně uskutečnily jen díky stálé přítomnosti a těsné součinnosti měřiče, technického dozoru střediska a pracovníků divize s vlastní osádkou na díle.

ORGANIZACE VÝLOMOVÝCH PRACÍ BYLA NÁSLEDUJÍCÍ:
  1. Výlom počvy 1. fáze
  2. Výlom obou boků a stropu 1. fáze
  3. Srovnání (planýrka) rubaniny pro další vrtání + geofyzikální proměření výrubu
  4. Výlom boků a stropu (přesná délka vývrtů na konečnou délku) 2. fáze (možno spojit s výlomem šikmin boků a stropu v celé délce)
  5. Kontrola výlomu profilerem (možné přibírky) a odtěžení rubaniny đ¦vyčištění počvy
  6. Výlom počvy 2 fáze výlomu přibírek + výlom šikminy počvy
  7. Odtěžení rubaniny, vyčištění, kontroly rozměrů, geofyzikální měření výrubu, převzetí TDI
Později se (po zapracování osádky a zdokonalení vrtných prací) přešlo na odpal celé 2. fáze přibírek najednou v celém prostoru zátky. Při tomto způsobu bylo nabíjeno a odpáleno více jak 400 ks náloží najednou. Pro bezpečný odpal bylo zvoleno sérioparalelní zapojení okruhu, což způsobovalo (společně se zatápěním počvy) střelmistrům nemalé problémy. Náročná byla i (investorem vyžadovaná) následná kontrola vylomeného profilu měřičem đ prvně byl pro kontrolu a zdokumentování výlomu použit profiler. Tento přístroj se v praxi plně osvědčil a prokázal kvalitu provedených prací. O přesnoti výlomu svědčí skutečnot, že byly dodrženy přísné požadavky projektanta na tolerance výlomu (nedolomy max. 5 cm) a nadvýlomy nepřesáhly 10 cm. Pro představu náročnosti projektanta a investora uvádím, že po každé fázi výlomu následovalo měření seizmického zažížení okolí výrubu zátek. Narušení však nepřekročilo 20 cm - méně, než požadoval projekt. Součástí převzetí výlomu zátky byla kontrola narušení hory pomocí Schmidtova kladiva. Celá plocha výrubu se v hustém rastru kontrolních bodů prověřila, zda vykazuje stanovenou pevnost v tlaku. V případě naměření hodnoty nižší než stanovené v PD, nařídil TDI odsbíjet toto místo až na pevný podklad. Tato náročná operace trvala někdy (s ohledem na postupné rozvodňování skalního masívu) více jak 36 hod.
Pro úplnost uvádím spotřebu trhavin a el. rozbušek:
v průměru bylo na jednu zátku spotřebováno 98,9 kg Perunitu, 56,16 kg Obrysitu a 690 ks el. rozbušek typ METRO 36-. Skutečná měrná spotřeba trhavin činila 1,62 kg/1 m3výlomu (projektovaná 1,8 kg/1 m3).

Závěrem lze konstatovat, že velmi dobrý výsledek provedených prací ovlivnilo:
  1. Kvalitní návrh trhacích prací
  2. Možnost prověření projekt. záměrů na zkušební zátce đ praktické zkušenosti výrazně pozitivně ovlivnily vedení prací na skutečných zátkách
  3. Fundované měřické vedení díla, stálá přítomnost měřiče v součinnosti s VTP divize
  4. Kvalitní PD zátek, tvůrčí součinnost projektanta, investora a stavby při výstavbě
  5. Mimořádná náročnost investora a v důsledku toho i náročnost techniků prováděcího střediska, přenesená až na úrověň lamačů
ZHOTOVENÍ ZÁTEK
Prvé diskuse o variantách, kterými bude dosaženo zaplnění prostoru uvolněného po výlomu obrysu zátek betonem, probíraly již od roku 1995. Projektant pro výsledné vlastnosti konstrukčního materiálu zátek stanovil mimořádné mechanické nároky. Bylo třeba uvažovat s vyztuženým betonem se zaručenou pevností v tlaku 40 MPa, v příčném tahu 3,8 MPa, a vodotěsností splňující kriterium V12. Přitom hodnota vodotěsnosti vycházela z normativně nejvyššího stupně, pro který existuje i metodika odzkoušení na vzorcích betonu. Ve skutečnosti konstrukce zátek musí splňovat kriterium vodotěsnosti a plynotěsnosti v podmínkách působícího rozdílu tlaku až 13,5 MPa, který je možno vyjádřit sloupcem vody vysokým 1350 m. Z jednotlivých variant, které přicházely v úvahu pro vytvoření konstrukce zátek, bylo nakonec vybráno řešení za použití drátkobetonu ukládaného stříkáním. Mezi rozhodující přednosti této formy betonáže oproti použití litého betonu patřila výhodná poloha ukládaných vrstev oproti směru působícího zatížení. Případné plochy nespojitosti ve struktáře betonu mohou vznikat v poloze kolmé na směr nějkratší dráhy pro průnik vody, resp. plynu. Nástřikem se prokázaly též lepší výsledky v docílení všesměrné orientace rozptýlených drátků v betonu. Návrh se opíral o výsledky měření dosažených na řadě zkoušek provedených laboratorně a poloprovozně na vzorcích drátkobetonu nastříkaného uvažovanou technologií. Zvládnutí tohoto náročného úkolu v celé potřebné šíři si vyžádalo úzkou spolupráci s řadou významných tuzemských odborníků v oboru betonu. Celková koncepce výstavby zátek vznikala za účasti kolektivu pracovníků katedry betonových konstrukcí a mostů stavební fakulty ČVUT Praha.

TECHNOLOGICKÝ POSTUP BETONÁŽE
Zvolená metoda betonáže těles zátek mokrou cestou stříkaného drátkobetonu byla rozpracována k docílení projektem specifikovaných požadavků a dle konkrétních podmínek v místě betonáží. Snahou bylo vytvořit systém, při kterém by se maximálně omezil rozsah prováděných činností v podzemí na minimum, a ty které to umožňují, provádět v předstihu za příznivějších podmínek na povrchu. Příkladem je část výroby čerstvého betonu. Jeho prvá fáze probíhala za standardních podmínek v dobře vybavené výrobně a výstupem byla základní prefabrikovaná směs přesného složení. Takto připravená směs, zabezpečená proti vlhkosti, byla postupně dopravovaná do podzemí tak, aby kapacitně neohrozila průběh uvažované betonáže a zároveň nevyvolala komplikace v důsledku zablokování dopravních cest. Na betonážních centrech, instalovaných v podzemí, se jejich obsluha mohla soustředit pouze na dodržení správného dávkování vody a drátků do směsi a na následné míchání přesně stanovenou dobu. Dalším důležitým krokem pro sestavení postupu provádění byla výběr sestavy mechanizmů, především pak určení spolehlivého zařízení pro stříkání a ovládání trysky. Původně navržené stroje použité ke zhotovení prvého zkušebního tělesa (přípravné práce v srpnu roku 1996 v podzemí) se plně neosvědčily pro tento účel a bylo nutné je zaměnit. Stav byl řešen pořízením čerpadla, které je konstruováno pro náročná uplatnění se speciálními vlastnostmi pro režim stříkání betonu mokrou cestou. K vedení trysky pro nástřik byl zajištěn manipulátor s odpovídajícím dosahem. Ústřední technologický problém spočíval ve vyřešení otázky jakým postupem těleso zátky vybetonovat. Vyplnění prostoru pro jednu zátku reprezentovalo cca 220 m3 drátkobetonu, přičemž délka tělesa činila 10,0 m. Jednalo se tedy o konstrukci, kterou nelze betonovat najednou vcelku, ale postupně po betonážních záběrech. Určení velikosti jednotlivých betonážních bloků znamenalo volit takovou délku betonážního záběru, která:
OBR. 4
Obr. 4 Rozdělení na betonážní bloky
OBR. 4a
Obr. 4a Rozdělení na injektážní celky

Účelem bylo optimalizovat dvě protichůdná hlediska. Zmenšováním velikosti bloků je dosahována nižší úroveň akumulované teploty v bloku a tím vznikají příznivější podmínky pro průběh hydratace. Pro konstrukci zátky však narůstá počet spar, které tuto konstrukci dělí a tím se zvyšuje počet míst oslabení konstrukce z hlediska statiky i vodotěsnosti. Konečné rozdělení zátky na bloky muselo dále respektovat podmínky pro provádění navazujících injektáží příkontaktní zóny na jejím obrysu. K získání co nejvěrohodnějších údajů o teplotních poměrech v průběhu zrání drátkobetonu byly uskutečněny výpočty na katedře fyziky ČVUT Praha pomocí matematických modelů pro různé tl. bloků. Další zpřesnění nastalo měřeními na dvou zkušebních tělesech realizovaných v blízkosti díla. Přesto některé výpočty s naměřenými hodnotami nekorespondovali a třeba v otázce rychlosti odvádění tepla ochlazovanými plochami se jednotlivé odhady značně lišily. Tyto informace byly důležité pro určení časových odstupů mezi jednotlivými betonážemi, během nichž se za stabilizovaných poměrů prováděly injektáže příkontaktní zóny na rozhraní horniny a drátkobetonu. Stabilizovanými poměry se přitom rozumí stav, při kterém již odezněly objemové změny v chladnoucím bloku v takovém měřítku, kdy zbytkovou kontrakci na kontaktu je schopna přenést bez vzniku trhlin hmota dodaná injektáží. Úplnému rozsahu injektážních prací na objektu tlakových uzávěrů byl věnován příspěvek ing. Cíglera z fy CarboGrouting a.s. v čísle č. 1/99.

OBR. 5
Obr. 5 Schéma kontaktní injektáže

BETONÁŽ ZÁTEK

Betonáž zátek byla zahájena následně po řadě činností, které v zásadě výlomem určily tvary a objemy jednotlivých zátek a injektážními pracemi byla ukončena úprava horninového masivu v okolí zátek. Poloha zátek předurčovala zásadu, že bylo možné hotovit vždy dvě zátky v souběhu. Betonáž jednotlivých bloků postupovala střídavě mezi těmito dvojicemi zátek. Nejprve byly betonovány tzv. vnější zátky (dvojice zátek směrem do jímacího prostou zásobníku). Následně byla vybavován mezizátkový prostor monitorovacím zařízením. Po dokončení a odzkoušení funkce monitoringu byl mezizátkový prostor uzavřen a přistoupilo se k betonážím vnitřních zátek. K betonážím zátek patřily ještě úpravy skalního povrchu chodeb překopů před a za zátkou do vzdálenosti 10,0 m, resp. 5,0 m. Ostění chodeb byly opatřovány vrstvou stříkaného betonu na předem zainjektovaný horninový kontakt.

Vlastní betonáž díla zahrnovala průběh celého řetězce od výroby základní betonové směsi až po její uložení. Jak již bylo v předchozí části zmíněno polotovar ve formě záladní prefabrikované směsí byl vyráběn ve výrobně suchých směsí na povrchu. Vysušená směs dané receptury byla balena do PE obalů a v množství reprezentující jednu záměs ukládána do kovových palet s bočnicemi. Bez dalšího přeložení byla transportována do podzemí a v ideálním případě přímo vysypávána do násypky míchacího centra u podzemní betonárny. Tento postup nebylo možné vždy dodržet, neboť kapacita kolejové dopravy v podzemí nestačila požadavku na průběžné zásobování betonárny směsí pro míchání a bylo přistoupeno k určitému předzásobení před zahájením betonáže.

Během míchání byla dodána dávka záměsové vody a následně příměs drátků. Záměs čerstvého betonu objemu 0,33 m3 byla vypouštěna do důlního domíchávače a po jeho naplnění (1 m3) přepravována po kolejích na pracoviště k místu postavení čerpadla. Ke stříkání směsi sloužilo pístové čerpadlo vybavení přesným dávkovacím zařízením pro urychlovač. Toto čerpadlo splňovalo požadavek na čerpání čerstvého betonu o vysokém podílu drátků (90 kg/m3) a dále se vyznačovalo vhodným režimem pro nástřik, při kterém se prakticky nevyskytovaly pulsace. K vedení trkysky během nástřiku byl používán manipulátor.

Betonáž zátek se skládala z betonážních záběrů - bloků. V jednom betonážním záběru probíhala betonáž souvisle tak, aby v nastříkaném bloku nevznikly žádné pracovní spáry. Mocnost jednotlivých bloků byla určována dle hledisek popisovaných v kap. "Technologický postup betonáže" a pohybovala se v rozmezí 1,0 m do 2,4 m. Po ukončeční betonáže bloku byly do vzniklého tělesa okamžitě osazovány teplotní čidla pro měření průběhu teplot. 4idla se zasunovala do vyvrtaných otvorů ve stanoveném ratru tak, aby měřeními byly podávány informace jak v podélném, tak příčném profilu bloku. Vykreslované křivky o průběhu teplot z jednotlivých sond byly podladem pro řízení dalších činností až po fázi rozhodnutí o možnosti zahájení betonáže následujícího bloku zátky. Podle průběhu teplot se určoval zejména stav teplotní a objemové stabilizace, při jejímž dosažení mohly být zahájeny injektážní práce příkontaktní zóny a případně míst uvnitř bloku, u kterých byla georadarem zjištěna snížená hutnost drátkobetonové struktury. Podle vývoje teplot bylo prováděno také skrápění vzdušného povrchu drátkobetonového bloku - cca 2 dny ohřívanou vodou, další 3 dny vodou studenou.

Ani betonáž bloků fakticky nemohla probíhat kontinuálně bez přerušení. Důvody jsou technologické a vyplývají z charakteru ukládání betonu stříkáním. Nástřik vrstvy na podklad ve svislé poloze v neomezené tloušťce najednou vylučují stabilitní důvody. Další omezení vyplývá ze skutečnosti, že při nanášení betonu stříkáním vzniká tzv. spad, který se ukládá na plochách vodorovných a mírně ukloněných, převážně na podlaze u stěny. Je tvořen odraženými částicemi většinou hrubými frakcemi kameniva a v případě drátkobetonu i z odražených drátků. Betonáž v bloku byla prováděna po vrstvách tl. 80-120 mm tak, aby se geometrický tvar povrchu stěny udržoval pokud možno ve svislé rovině. Po ukončení nástřiku souvislé plochy ve vrstvě následovala technologická přestávka, během které byl odklízen spad betonu. Betonáž v následující vrstvě pokračovala až v době, kdy únosnost vrstvy předešlé byly dostatečná k přenesení gravitačních sil hnotnosti obou vrstev. Zároveň však musela být uskutečněna ještě v době, kdy povrch vrstvy předešlé byl ve stavu, který umožňoval spojení obou vrstev bez vzniku pracovní spáry. Zkouškami byla určena minimální a maximální doba technologické prodlevy a v tomto rozmení času se považovalo zahájení další betonáže za optimální. Pokud toto nebylo možné dodržet (delší odstup), byl na povrch předešlé vrstvy před zahájením nástřiku vrstvy následující, nanášen spojovací můstek. Při nanášení drátkobetonu byla do trysky dávkována urychlující přísada jen v takovém množství, při kterém svými vlastnostmi dodávala ukládané směsi pouze vyšší lepivost, ale vlastní průběh následné hydratace významně neurychlovala. Tento průběh byl nezbytný pro dodržení betonáže v bloku bez vzniku pracovních spar a pro udržení přijatelných teplotních podmínek pro následné zrání drátkobetonu.

ZÁVĚR
Vlastní realizace tlakových uzávěrů probíhala za mimořádné pozornosti ostatních účastníků výstavby đ¦investora, projektanta a budoucího provozovatele. Zástupce technického dozoru investora byl na pracovišti přítomen vždy po celou dobu betonáže každého bloku tj. 1,5 až 3 dny. Po kompletním ukončení betonážních prací, vyzrání betonu a vyhodnocení kontrolních zkoušek prováděných během betonáží byly v dubnu roku 1998 zahájeny závěrečné tlakové zkoušky na díle. Zkušební zatížení bylo vyvíjeno hydrostatickým tlakem působícím na zátky z komory mezizátkového prostoru. Mezi základní ověřované vlastnosti patřilo sledování velikosti deformací zátek a hodnota celkového úbytku vody v mezizátkovém prostoru. Porovnáním s návrhovými kriterii lze říci, že obě hlediska byla na díle dosažena.