ZE SVĚTA PODZEMNÍCH STAVEB
STRUČNÉ INFORMACE O NĚKTERÝCH PODZEMNÍCH STAVBÁCH V ZAHRANIČÍ
Podle zahraničních podkladů zpracoval
Ing. Miloslav Novotný, Vodní stavby Praha
- Problémy vyplývající z asijské finanční krize se nevyhnuly ani stavbě železničního dopravního systému v Manile na Filipinách a jsou řešeny dokonce s pomocí České republiky! Konsorcium, které zajišťuje tuto stavbu, se rozhodlo rozšířit okruh partnerů vlastnících akcie, aby překonalo ekonomické obtíže, které zasáhly zemi. Již bylo potvrzeno, že financování je zajištěno, vlastní kapitál konsoricia je 190 mil USD a byl získán úvěr v celkové výši 465 mil USD od dvou bank z Japonska a také z České republiky. Stavba je hotova ze 40-ti procent a dokončení se předpokládá se čtyřměsíčním zpožděním v listopadu 1999. Jsou však obavy, že část podzemních tras, za které odpovídá veřejná správa, nebude v tomto termínu zcela dokončena.
- Nový podzemní zásobník plynu se buduje v Norsku u města Kärsto. Podél norského pobřeží jsou rozmístěny plošiny pro těžbu ropy a produkce plynu propanu, v rámci těžby, se v posledním období zdvojnásobila. Aby se toto množství zvládlo, budují se dva obrovské podzemní zásobníky, ve kterých bude plyn uskladněn při teplotě -42 stupňů Celsia. Každá kaverna bude 20 m široká, 190 m dlouhá a 33 m vysoká. Jsou prováděny pomocí trhacích prací ve fylitovém masivu a celkově bude vytěženo 250 tis. m3. Součástí stavby je 4 km dlouhý tunel pro chladící vodu a 1 km dlouhý přístupový a dopravní tunel.
Vrtné stroje dodala firma Atlas Copco a jsou vybaveny moderním kontrolním systémem, zajišťujícím dodržení vrtného schematu. Vrtné tyče mají robustní závit, velký průměr u vrtné korunky, což snižuje riziko ohnutí nebo zlomení i při obtížném startu vrtání na čelbě. Korunka má vrtné kulaté hroty osazeny diamanty pro zajištění rychlosti vrtání a dlouhé životnosti.
Kaverna je ražena ve třech výškových úrovních (lavicích) se dvěmi čelbami na každé úrovni. První čelba je navrtávána průměrem 51 mm, ale pak je používán průměr 64 mm a tyče délky 6,1 m, aby se zajistil delší záběr. Asi 1200m3 je najednou odstřeleno. Dopravní tunel má plochu příčného řezu 65 m2 (jsou používány tyče délky 5,1m), plocha tunelu pro chladící vodu je 30 m2 a vrtá se tyčemi délky 4,3 m. Tento tunel je ražen pod mořem a proto jsou prováděny průzkumné předvrty délky 30 m. Od zahájení v červnu 98 bylo odvrtáno 690 km vrtů pro nálože a 4,5 km vrtů průzkumných. Stěny a strop kaveren a tunelů jsou zabezpečovány svorníky a stříkaným betonem.
Kontrola seismických účinků trhacích prací je velmi přísná, protože na povrchu je závod na úpravu plynu. Dokončení kaveren a tunelů bylo plánováno koncem roku 1998, pak by mělo být zahájeno snižování teploty v kavernách, aby bylo možno zahájit skladování plynu. Tato operace má trvat 150 dnů.
- V Izraeli byla schválena výstavba kolejového dopravního systému pro Tel Aviv s okolím. Systém bude zahrnovat trasu mezi městy Netanya a Ashdod, která zahrnuje povrchové i podzemní úseky. Inženýrské organizace z Kanady připravily schema systému a státní instituce připravují vypsání soutěže na stavbu a provozování prvé části. Ta zahrnuje i podzemní úsek z Petah-Tikva do Bat-Yam. Bude stát asi dvě miliardy USD a stavět se má šest let.
- Na čištění dešťových vod, které jsou znečištěny splachy ze zpevněných ploch měst, se připravuje řada světových velkoměst. Také v Australii v Sydney se staví 20 km dlouhý tunel, který má sloužit jako retenční prostor pro zadržení dešťových vod, které po ukončení dešťových průtoků budou čerpány do kanalizačního přivaděče a na čistírně vyčištěny společně s normálně přitékajícími odpadními vodami. Tunel zachytí řadu stávajících dešťových výpustí z oddělovačů, výstavba zahrnuje spadiště, ventilační šachty a novou čerpací stanici.
Ražby jsou prováděny TBM stroji o průměru 6,57 a 6,33 m s předchozí ražbou strojem Wirth o průměru 3,8 m. Dokončení stavby je plánováno v roce 2000.
- Stroj Iseki o profilu 2845 mm razí kanalizační sběrač ve Skotsku u města Ayr podél mořského pobřeží. Jde o sběrač délky 1700 m, za racím strojem jsou zatlačovány trouby o progfilu 2,4 m. Geotechnické podmínky jsou nepříznivé, ražba prochází štěrkem, valouny, jílem a nesoudržným pískem. Nejdelší ražený úsek je dlouhý 200 m. Očekává se, že práce budou provedeny za 49 týdnů při dvousměnném provozu v šesti pracovních dnech v týdnu. Dodavatel získal i druhou část akce - 1 km dlouhý sběrač, který bude ražen skalním masivem pomocí TBM firmy Herrenknecht.
- Na staničních tunelech a nástupních prostorech londýnské rychlostní trasy na letišti Heathrow jsou prováděny povrchové úpravy betonových stěn. Pro úpravy se používá cementová specielní malta obsahující mikrosilikáty, vlákna a akrylátový polymér. Směs obsahuje také slídu, která v konečném provedení zajišťuje jiskřivý efekt. Betonový povrch je nejprve otryskán pískem a pak je zednicky natažena vrstva malty tloušťky cca 3 mm, která je uhlazena a následně omyta houbou, aby se objevila blyštivá zrnka slídy. Malta je zdravotně nezávadná, má vynikající přilnavost k svislým stěnám i stropům, zajišťuje protikarbonatační ochranu betonu i ochranu proti řadě dalších agresivních látek. Technologie je cenově výhodná, malta se míchá na staveništi a nevyžaduje pro svou funkci žádné iniciátory. Práce trvala 15 měsíců.