VELKOPROFILOVÉ TUNELY U A. S. METROSTAV |
ÚVOD |
REALIZOVANÉ AKCE A TUNEL MRÁZOVKA |
STROJNÍ SESTAVA PRO TUNEL HŘEBEČ |
Rozpojování | bez použití trhací práce (70 % objemu) | |
stroje JCB 3CX se sbíjecím kladivem | 2 ks | |
s použitím trhací práce + kotvení | ||
vrtací vůz SECOMA | 1 ks | |
Nakládání | stroje JCB 3CX a pásový nakladač CAT 962 | 1 ks |
Odtěžení | nákladní automobily TATRA 815 | 2 ks |
Stříkaný beton (suchá cesta) | stroje ALIVA 262 a ALIVA 285 | 3 ks |
Výroba stříkaného betonu | míchací centra MTS | 2 ks |
Výroba výztuže | BRETEX, vlastní vývoj Metrostavu - divize 5 | |
Betonáž definitivního ostění | bednicí formy | 4 ks |
přestavba použitých vozů | ||
zakoupených od firmy MARTI holding | 1 ks |
STROJNÍ SESTAVA PRO DVOUKOLEJNÝ TUNEL |
Rozpojování | bez použití trhavin (60 % objemu) | |
tunelbagr Liebherr R 912 | 1 ks | |
při použití trhací práce a kotvení | ||
vrtací vůz ATLAS COPCO BOOMER 352 | 1 ks | |
Nakládání | pásový nakladač CAT 953 B | 2 ks |
Odtěžení | nákladní automobily TATRA 815 | 3 ks |
Výroba stříkaného betonu | míchací centrum ORU-MARTE | 1 ks |
Výroba výztuže | BRETEX, vlastní vývoj Metrostavu - divize 5 | |
Betonáž definitivního ostění | bednicí vůz, vlastní vývoj - 70 % objemu | 1 ks |
posuvné bednění ALPI, vlastní návrh - 5 % objemu | 1 ks | |
Stříkaný beton (mokrá cesta) | čerpadlo na beton a manipulátor ALIVA - 25 % objemu | 1 ks |
TŘÍPRUHOVÝ SILNIČNÍ TUNEL HŘEBEČ - Silnice I/35
|
|
Délka tunelu | celkem 354,5 m |
raženo 275,0 m | |
Období výstavby | 6.1994 - 11.1997 |
Období ražby | 7.1994 - 7.1996 |
Výška nadloží | 5 - 16.5 m |
(z toho skalní) | 0 - 13.0 m |
Geologické poměry | Pevnost v prostém tlaku [MPa] |
sladkovodní cenoman - jílovce | 2 - 5 |
mořský cenoman - pískovce | 15 - 20 |
spodní turon - slínovce (opuky) | 60 - 100 |
kvartér - deluviální hlíny | |
Spád tunelu | 6.3 % |
Plocha výrubu | 150 - 161 m2 |
Celkový obestavěný prostor | 52 700 m3 |
Použitá tunelovací metoda | Nová rakouská tunelovací metoda |
Hlavní tunelovací mechanizmy | nakladač JCB 3CX -
2x pásový nakladač CATERPILAR 962 stříkací souprava ALIVA 285 kotevní plošina KTR - M2 |
Deformace povrchu | 22 - 68 mm |
![]() |
DVOUKOLEJNÝ TUNEL METRA - TRASA IV.B
|
|
Délka tunelu | celkem 703 m |
Období výstavby | 6.1995 - 11.1998 |
Období ražby | 7.1995 - 11.1996 |
Výška nadloží | 6 - 26.0 m |
Geologické poměry | Pevnost v prostém tlaku [MPa] |
Dobrotivské vrstvy (břidlice) | 2 - 5 |
Libeňské vrstvy (břidlice) | 15 - 20 |
Řevnické vrstvy (břidlice) | 60 - 100 |
Spád tunelu | 38 % |
Plocha výrubu | 58.7 m2 |
Celkový obestavěný prostor | 41 200 m3 |
Použitá tunelovací metoda | Nová rakouská tunelovací metoda |
Hlavní tunelovací mechanizmy | vrtací vůz ATLAS COPCO
Boomer 352 pásový nakladač CAT 953 tunelbagr Liebher R 912 |
Deformace povrchu | 10 - 55mm |
![]() |
STRAHOVSKÝ AUTOMOBILOVÝ TUNEL
|
|
Délka tunelu (ražená část) | západní 1 566 m |
východní 1 544 m | |
Období výstavby | 1985 - 1997 |
Období ražby | 1985 - 1992 |
Výška nadloží | 12 - 79m |
(z toho skalní) | (9 - 76) |
Geologické poměry | Pevnost v prostém tlaku [MPa] |
Bohdalecké vrstvy (břidlice) | 6 - 10 |
Dobrotivské vrstvy (břidlice) | 4 - 6 |
Vinické vrstvy (břidlice) | 15 - 20 |
Skalecké vrstvy (křemence) | 60 - 100 |
Spád tunelů | 3,2 % |
Plocha výrubu | 125 m2 |
Celkový obestavěný prostor | 397 000 m3 |
Použitá tunelovací metoda | Prstencová a modifikovaná jádrová metoda |
Hlavní tunelovací mechanizmy | nakladač JCB 3CX -
2x pološtít průměr 12,1 m, délky 7,2 m rypadlo Broyt X21 nemachanizované štíty průměru 4,54 m typu Prievidza (ve štolách) ukladače ostění |
Deformace povrchu | 18 - 81mm |
![]() |
TUNELY MRÁZOVKA
|
|
Délka tunelu (ražená část) | západní 1 007m |
východní 838 m | |
Období výstavby | 1998 - 2003 |
Období ražby | 1998 - 2001 |
Výška nadloží | 5 - 34 m |
(z toho skalní) | (3 - 30) |
Geologické poměry | Pevnost v prostém tlaku [MPa] |
Libeňské vrstvy (břidlice) | 5 - 15 |
Letenské vrstvy (břidlice) | 30 - 50 |
Řevnické vrstvy (křemence) | 150 - 220 |
Spád tunelů | 0,75 - 4,25 % |
Plocha výrubu | třípruhový tunel 159 m2 |
dvoupruhový tunel 107 m2 | |
Celkový obestavěný prostor | 352 000 m3 |
Použitá tunelovací metoda | Nová rakouská tunelovací
metoda sanace nadloží |
Hlavní tunelovací mechanizmy | vrtací vozy Atlas COPCO
Boomer 352 pásový nakladač CAT 953 nakladač Liebher 641 tunelbagr Liebherr R 912 tunelbagr Liebherr R 932 |
Deformace povrchu | předpoklad - 60 mm |
![]() |
PROBLÉMY VÝSTAVBY TUNELU MRÁZOVKA |
Při výstavbě ražených stanic pražského metra v uplynulých dvou desetiletích
byly podrobně sledovány a vyhodnocovány důsledky ražeb na deformace povrchu
terénu. Ražené stanice byly převážně situovány mimo zástavbu vyšších pozemních
objektů při minimálním skalním nadloží 10 m (stanice Můstek a stanice Staroměstská
trasy A pražského metra) a minimálním celkovém nadloží až k povrchu terénu 23
m (stanice Staroměstská). Celková šířka výrubu třílodní stanice s pilíři mezi
profily dosahovala 29,50 m, naměřené výsledné deformace na povrchu byly 20 až
120 mm při šířce poklesových zón 75 až 150 m. Tunely byly budovány prstencovou
metodou s požadavkem na provedení okamžité výplňové a těsnicí ijektáže k aktivaci
tunelového ostění.
Dopravní řešení městského okruhu v úseku RAST (Radlická-Strahovský tunel) přineslo
složitý problém realizace dvou třípruhových tunelů pod zástavbou při malém tunelovém
nadloží (viz obr. 1).
![]() Obr. 1 Příčný řez tunely Mrázovka v prostoru Ostrovského ulice |
Tunely o výrubních průřezech 159 m2 při šířkách výrubu 15,80 m a výšce 12,30
m podchází v prostoru Prahy 5 pod Ostrovského ulicí 90 let starou obytnou zástavbu
tvořenou 4 až 5 podlažními cihelnými objekty. Mocnost zvětralého a rozloženého
nadloží sestávajících z břidlic ordovického stáří (libeňské vrstvy) přitom dosahuje
hodnoty u západního tunelu cca 9 m, u východního tunelu 10,4 m, celkové nadloží
pod základy domů pak hodnot 12,3 m u západního a 11,9 m u východního tunelu.
Horninový pilíř mezi oběma tunely je 16 m. V klenbě západního tunelu byla v
roce 1997 vyražena průzkumná štola o výrubním průřezu 11,5 m2, jejímž vyhodnocením
byly získány geotechnické parametry nutné pro návrh tunelů a údaje a zkušenosti
pro technologii ražeb.
Dokončená pasportizace zástavby a vyprojektovaný návrh částečného zesílení domů
před ražbami požaduje provést ražby tak, aby absolutní deformace nad tunelem
nepřesáhla hodnotu 60 mm a sklon deformační vlny v podélném a příčném řezu byl
maximálně v rozmezí 1 : 600 až 1 : 800. To odpovídá požadavkům ČSN 73 1001 Základová
půda pod plošnými základy, dle článků 127, 128 a tabulce 19 - mezní hodnoty
sednutí.
V českém i světovém tunelářství jde o mimořádný případ, který bude jistě předmětem
řady článků a hodnocení. Projektantem tunelového řešení je firma SATRA (hlavní
inženýr Ing. Dvořák, tunely Ing. Němeček), generálním projektantem a autorem
dopravního řešení firma PÚDIS Praha (hlavní inženýr Ing. Krásný).
V r. 1997 až 1998 byly provedeny rozsáhlé srovnávací studie možných variant
technologie výstavby tunelů a výpočty deformací včetně expertních posouzení.
Při realizaci projektu bude uplatněna observační metoda včetně rozsáhlých měření
v podzemí, uvnitř horninového masivu i na objektech povrchové zástavby a bude
operativně prováděna jejich zpětná analýza s bezprostředními úpravami technologie
provádění. V úseku pod zástavbou se počítá s řadou opatření směřujících k maximálnímu
omezení deformací. Počítá se s předstihovými sanačními injektážemi horninového
nadloží z průzkumné štoly. Vlastní štola bude před čelbou raženého tunelu vyztužena.
Nadloží kaloty bude po obvodě v podélném směru v uvedeném úseku zpevňováno injektovanými
ocelovými trubkami při členění výrubního průřezu tak, aby postupně získávaná
tuhost primárního ostění ze systému stříkaného betonu a kotev umožňovala plně
přenášet reálně narůstající zatížení na líci výrubu. S ohledem na záměr omezit
deformace povrchu se zástavbou na maximum nebude tedy v tomto úseku využívána
možnost NRTM řízenou deformací aktivovat nosnost horninové obálky. Navíc budou
v prostoru Ostrovského ulice připraveny předem šachty a vrty pro uplatnění tzv.
kompenzační injektáže podloží objektů, které by při stupňovaném tlakování injektovaným
mediem měly zamezit či podstatně omezit proces sedání.
VÝHLED VÝSTAVBY SILNIČNÍCH TUNELŮ |
ZÁVĚR |
Místo
|
Stavba
|
Délka [m]
|
Období realizace
|
Praha
|
Mrázovka - západní tunel Mrázovka - východní tunel |
1 007
|
1998 - 2002
|
838
|
|||
Špejchar - Pelc Tyrolka (Blanka) |
2x1 970
|
2000 - 2005
|
|
Malovanka - Prašný most (Střešovice) |
2x600
|
2005 - 2007
|
|
Slivenec - Lahovice (Višňovka) |
2x1 250
|
2003 - 2006
|
|
Lahovice - Hodkovice (Cholupice) |
2x2 080
|
2003 - 2006
|
|
Radlice |
2x1 700
|
2004 - 2007
|
|
Dálnice D8 st.0805
|
Lovosice - Řehlovice |
160
|
1999 - 2002
|
(Prackovice) |
140
|
||
Lovosice - Řehlovice |
380
|
1999 - 2002
|
|
(Radejčín) |
360
|
||
Dálnice D8 st.0807
|
Trmice - státní hranice |
440
|
2000 - 2003
|
(Libouchec) |
330
|
||
Trmice - státní hranice |
1 810
|
2000 - 2003
|
|
(Panenská) |
1 795
|
||
Dálnice D5
|
Jižní obchvat Plzně (Valík) |
2x250
|
2000 - 2002
|
Dálnice D11
|
Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové (Voleč) |
2x225
|
2002 - 2004
|
R. kom. D47
|
Ostrava - Studénka (Klimkovice) |
2x1 080
|
2002 - 2005
|
CELKEM
|
PRAHA |
17 045
|
|
DÁLNICE |
8 525
|
|
|
SOUČET |
25 570
|
1998 - 2007
|
Akce |
Plocha výrubu [m2] |
Dílčí výruby (fáze) m2 (%) | ||||
1 | 2 | 3 |
4
|
5 | ||
Strahovský tunel | 125 |
23 (18,5%) |
23 (18,5%) |
47 (37%) |
20 (16%) |
12 (10%) |
Tunel Hřebeč | 152 |
12 (16,5%) |
25 (16,5%) |
35 (23%) |
57 (37,5%) |
10 (6,5%) |
Dvoukolejný tunel metra | 59 |
14 (23%) |
6 (10%) |
6 (10%) |
25 (43%) |
8 (13%) |
Tunel Mrázovka | 159 |
11,5 (7,2%) |
29 (18,3%) |
25 (15,7%) |
67,5 (42,5%) |
26 (16,3%) |
Třída betonu a série zkušebních těles | Charakteristika [MPa] |
Stáří betonu ve dnech
|
|||||||
1
|
3
|
7
|
14
|
28
|
60
|
90
|
180
|
||
B50 - I | Rbcu |
13,5
|
22,7
|
36,4
|
43,0
|
50,2
|
50,7
|
51,2
|
51,5
|
Rbu |
12,9
|
16,5
|
27,6
|
30,3
|
35,7
|
35,8
|
40,2
|
41,0
|
|
Rbtu |
1,26
|
1,96
|
2,81
|
3,02
|
3,13
|
-
|
3,23
|
-
|
|
Rbu/Rbcu |
0,995
|
0,726
|
0,760
|
0,705
|
0,711
|
0,707
|
0,776
|
0,806
|
|
Eb [10-3] |
23,5
|
30,5
|
34,5
|
36,8
|
41,0
|
41,8
|
44,0
|
47,1
|
|
B50 - II | Rbcu |
37,6
|
49,7
|
58,1
|
64,1
|
74,3
|
75,2
|
75,4
|
75,7
|
Rbu |
26,9
|
35,1
|
42,5
|
36,3
|
54,8
|
58,1
|
57,0
|
58,4
|
|
Rbtu |
3,466
|
4,060
|
4,460
|
4,660
|
4,840
|
-
|
4,830
|
4,870
|
|
Rbu/Rbcu |
0,716
|
0,706
|
0,730
|
0,727
|
0,738
|
0,773
|
0,756
|
0,771
|
|
Eb [10-3] |
40,5
|
43,7
|
46,5
|
48,4
|
49,0
|
-
|
49,7
|
51,8
|
|
Porovnání fyzikálně mechanických vlastností I. a II série | Rbcu,II/Rbcu,I |
2,285
|
2,189
|
1,596
|
1,49
|
1,48
|
1,483
|
1,473
|
1,47
|
Rbu,II/Rbu,I |
2,085
|
2,127
|
1,540
|
1,528
|
1,535
|
1,623
|
1,418
|
1,424
|
|
Rbtu,II/Rbtu,I |
2,750
|
2,071
|
1,587
|
1,543
|
1,546
|
-
|
1,495
|
1,50
|
|
Eb,II/Eb,I |
1,723
|
1,433
|
1,348
|
1,315
|
1,195
|
1,148
|
1,129
|
1,11
|
LITERATURA |
[1] | Kolečkář: Strahovský automobilový tunel (Sborník konference Podzemní stavby '94, str. 100). |
[2] | Silniční obzor 1997, č. 11 (monotematické číslo věnované Strahovskému tunelu). |
[3] | Silniční obzor 1997, č. 12 (str. 401 až 412), články investora, projektanta a zhotovitele k dokončenému tunelu Hřebeč. |
[4] | Salač: Silniční tunel Hřebeč po dvou letech výstavby (časopis Tunel č. 2/1996). |
[5] | Formánek, Romancov: První ražený dvoukolejný tunel na pražském metru (časopis Tunel č. 4/1994). |
[6] | Zelenka: Ražba dvoukolejného tunelu na trase IV B pražského metra (časopis Tunel č. 4/1995). |
[7] | Hudek: Průzkumná štola silničního tunelu Mrázovka v Praze (časopis Tunel č. 3/1997). |
[8] | Dvořák, Němeček, Gramblička: Projektová příprava tunelů Mrázovka (příloha sborníku sympozia Podzemní stavby '97). |