PRŮZKUMNÁ ŠTOLA MRÁZOVKA - ODVOZENÍ MODELU MECHANICKÉHO CHOVÁNÍ HORNINOVÉHO MASIVU Z VÝSLEDKŮ MĚŘENÍ IN SITU |
1. ÚVOD |
2. GEOLOGICKÉ A GEOTECHNICKÉ POMĚRY, VÝSLEDKY KONTROLNÍHO SLEDOVÁNÍ PRŮZKUMNÉ ŠTOLY |
Geologické poměry podél trasy tříproudového dopravního tunelu (šířka 15,6 m,
výšky 12,4 m) byly zjišťovány vrtným průzkumem a průzkumnou štolou (šířka 3,50
m, výška 2,15 m) u vrcholu tunelu (obr. 1). Podrobný popis díla je v článcích
[1, 6], souhrn geologických a geotechnických poměrů v elaborátu [10].
Předmětný kritický úsek s minimálním nadložím (15 m) se vyznačuje sledem těchto
vrstev: zdravá prachovitojílovitá břidlice libeňského souvrství s velkou hustotou
diskontinuit a s navětralým horizontem asi 1,0 m nad kalotou tunelu, navětralá
břidlice s velmi velkou a zvětralá břidlice s extrémně velkou hustotou diskontinuit.
Dále rozložená břidlice, diluviální sedimenty a navážka (obr. 1).
![]() Obr. 1 Tunel Mrázovka, kritický příčný řez s minimálním nadložím v km 0.485 západní tunelové trouby (podle podkladů Satra s.r.o.) |
Geotechnické charakteristiky byly zjišťovány pomocí presiometrických a jiných
polních zkoušek a místní normové charakteristiky (objemová hmotnost Gama, modul
přetvárnosti Ep, modul pružnosti E, Poissonův součinitel nip,
soudržnost c´, úhel vnitřního tření fi´) jsou prezentovány jako parametry plynule
se měnící s hloubkou h. Pro vrstvy významné pro sbližovací výpočty, tj. zdravé,
navětralé a zvětralé břidlice byly doporučeny tyto hodnoty: [10]
TAB. 1. MÍSTNÍ NORMOVÉ CHARAKTERISTIKY LIBEŇSKÝCH BŘIDLIC |
|||||||
Materiál | h | Gama | Ep | nip | E | c´ | fi´ |
[m] | [kN/m3] | [MPa] | - | [MPa] | kPa | ||
Břidlice zvětralá | 6,6 | 21,5 | 15 | 0,40 | 35 | 15 | 22 |
Břidlice navětralá | 9,2 | 23,5 | 35 | 0,35 | 80 | 20 | 26 |
Břidlice zdravá | 13,6 | 24,5 | 200 | 0,28 | 400 | 30 | 30 |
18,6 | 25,2 | 300 | 0,26 | 600 | 40 | 32 | |
28,6 | 25,5 | 800 | 0,24 | 1500 | 40 | 32 |
3. SBLIŽOVACÍ VÝPOČTY POMOCÍ METODY KONEČNÝCH PRVKŮ |
Rovinný model štoly se schematizovanými geologickými poměry je na obr. 2.
![]() Obr. 2 Síť konečných prvků a rozdělení materiálů pro sbližovací výpočty k výsledkům měření průzkumné štoly. |
Součinitel bočního tlaku v klidu Ko pro původní geostatickou napjatost byl
uvažován hodnotou 0,5 pro navětralou a zdravou břidlici a hodnotou 0,6 pro sedimenty
a navážky. Výlom a vystrojování štoly bylo provedeno ve čtyřech etapách: původní
napjatost (1), výlom kaloty a vystrojení klenby ,,nezralým" stříkaným betonem
o mocnosti 0,15 m (2), výlom spodní části štoly a vystrojení dna ,,nezralým"
stříkaným betonem, dále vystrojení klenby zralým betonem (3) a vystrojení dna
zralým stříkaným betonem (4).
,,Nezralý" stříkaný beton modeluje poměry u čelby, kde hornina není ještě vystrojena,
ale uplatňuje se prostorový efekt tvaru výrubu. Sbližovací výpočty vedly na
přetvárný modul nezralého betonu 250 MPa, který je jen o málo vyšší než minimální
přetvárný modul zdravé břidlice 200 MPa. To znamená, že vystrojení štoly nemělo
na deformaci horninového masivu žádný omezující vliv. Výběr konstitutivních
modelů pro popis mechanického chování horninového masivu byl přizpůsoben možnostem
použitého programového systému CRISPATH, kde je implementován vysoce efektivní
řešič rovnic pro výstižné modelování rozsáhlých nelineárních prostorových úloh
mechaniky kontinua [11].
Zpětnou analýzou MKP byla ověřena vhodnost těchto konstitutivních modelů:
TAB. 2. Výsledky sbližovacích výpočtů pro ideálně pružnoplastický
model |
|||||||
Materiál | Data | Eo | mE | nip | co | mc | fi |
[m] | [MPa] | [MPa/m] | - | [kPa] | kPa/m | ||
Navětralá břidlice | (1) | 35 | 37 | 0,30 | 20 | 2 | 28 |
(2) | 12 | 2 | 0,30 | 20 | 2 | 28 | |
Zdravá břidlice | (1) | 200 | 34 | 0,26 | 30 | 2 | 30 |
(2) | 40 | 10 | 0,26 | 30 | 2 | 30 |
TAB. 3. Vstupní parametry dráhově závislého pružnoplastického modelu (model č.2) |
||||||||||||
Materiál | Ep | nip | c´ | fi´ | E | Eten | Emax | nimax | Sigmat | k1 | k2 | k3 |
[MPa] | [-] | [kPa] | [o] | [MPa] | [MPa] | [MPa] | [-] | [MPa] | [-] | [-] | [-] | |
Navětralá břidlice | 35 | 0,30 | 25 | 28 | 80 | 60 | 400 | 0,42 | 15 | 0,25 | 0,50 | 1,00 |
Zdravá břidlice | 200 | 0,26 | 30 | 30 | 400 | 150 | 600 | 0,42 | 20 | 0,10 | 0.50 | 1,00 |
Dráhově závislý model (model č. 2) dal na první pokus vyhovující výsledky, které
jsou prezentovány na obr. 3 a 4.
![]() |
Obr. 3 Srovnání poklesu terénu podle výsledků měření a zpětné analýzy MKP při použití různých konstitutivních modelů horninového masivu. |
![]() |
Obr. 4 Srovnání sedání nadloží a přetvárných a pevnostních parametrů masivu podle měření a podle zpětné analýzy MKP Ideálně pružnoplastický konstitutivní model s deformačním modulem E a soudržností c rostoucí s hloubkou (model č. 1)LEGENDA: Parametry podle průzkumu (1) Parametry podle zpětné analýzy (2) |
![]() |
Dráhově závislý pružnoplastický konstitutivní model (model č. 2) |
Poklesy stropu štoly a terénu činí 3,6 cm/1,34 cm při sklonu poklesové kotliny
1/764, což je velmi blízko k výsledkům měření. Základní vstupní data v tabulce
č. 3 jsou přitom charakteristiky hornin podle průzkumu, které jsou výstižné
pro primární, výrubem nenarušený stav napjatosti masivu. Vliv změny napjatosti
masivu v okolí štoly z primárního stavu na stav sekundární zohledňuje konstitutivní
model, což v předchozím případě (model č. 1) není zabezpečeno.
4. ROZBOR VÝSLEDKŮ ZPĚTNÉ ANALÝZY |
Výsledky zpětné analýzy realizované pomocí sbližovacích výpočtů jsou znázorněny
na obr. 3, 4 a 6. Na obr. 3 jsou poklesy terénu vypočtené za použití modelu
č. 1 a č. 2 porovnány s výsledky měření. Lze konstatovat vyhovující shodu pro
oba modely. To ukazuje, že naměřené sedání nadloží lze vypočíst libovolným konstitutivním
modelem, jsou-li parametry modelu přizpůsobeny právě těmto výsledkům měření.
To však ještě není důkazem prognózovací schopnosti modelu pro dané horninové
prostředí.
Více informací dává obr. 4, kde je porovnán nejen průběh vypočtených svislých
posunů s výsledky měření, ale také průběh přetvárného modulu a parametrů smykové
pevnosti podle průzkumu a podle zpětné analýzy. Tento obrázek odhaluje hlavní
rozdíly mezi testovanými konstitutivními modely. Modelem č. 1 se lze přiblížit
k naměřenému sedání jen za cenu tří až pětinásobného snížení přetvárného modulu,
což znamená u zdravé břidlice pokles z 200 MPa až na 40 MPa. Tyto parametry
nekorespondují s výsledky průzkumu a nejsou charakteristikami horninového masivu.
Platí jen pro konkrétní případ štoly a nelze je použít pro prognózu chování
tunelu.
Ideálně pružnoplastický konstitutivní model (model č.1) |
Dráhově závislý pružnoplastický konstitutivní model (model č. 2) |
Obr. 6 Tečné moduly deformace horninového masivu podle zpětné analýzy MKP při použití různých konstitutivních modelů horninového masivu |
U modelu č. 2 jsou parametry podle zpětné analýzy totožné s parametry podle
průzkumu (a to na první pokus, bez sbližování), což lze považovat za důkaz prognózovací
schopnosti tohoto modelu.
Dalším důležitým momentem je rozdělení svislých posunů s hloubkou, tj. spolehlivost
výpočtu konvergence výrubu a jejího přenosu na povrch. Zde opět dává model č.
2 vyhovující výsledky, zatímco konvergence vypočtená modelem č. 1 je podstatně
větší než hodnota podle měření. Jelikož při použití observační metody je naměřená
konvergence ukazatelem stability výrubu a signálem pro zesílení primárního ostění,
nejsou výsledky podle modelu č. 1 na bezpečné straně. To platí i pro korelaci
poklesu vrcholu štoly a poklesu terénu.
Rozdílnou funkci modelů lze názorně vysvětlit analýzou drah napětí, která je
publikována v článku [8]. Dráhy napětí popisují časový sled stavů napjatosti
v jednotlivých bodech horninového masivu, což ovlivňuje deformační odezvu (přetvárné
parametry) masivu při ražbě tunelu. Pro ilustraci uvádíme původní geostatickou
napjatost horninového prostředí (primární napjatost, obr. 5a) v okolí průzkumné
štoly a stav napjatosti po výlomu a vystrojení kaloty průzkumné štoly (sekundární
napjatost, obr. 5b).
![]() |
![]() |
Obr. 5 Hlavní napětí pro primární a sekundární stav napjatosti horninového masivu v okolí průzkumné štoly |
Jak je patrno, při přechodu od primární k sekundární napjatosti dochází k redistribuci
napětí a mění se velikost, poměr a směr hlavních napětí. Protažení elips znamená
odlehčení ve smyku, tj. zpevnění struktury. Výrazné zmenšení a zkulacení elips
je příznakem celkového odlehčení jak ve smyku, tak normálovým napětím. Následkem
je změna tuhosti, tj. deformační odezvy látky v dotčených zónách.
Uvedené ovšem platí pro případ, kdy zatížení vyvolá strukturní změny materiálu.
Je-li úroveň napětí tak nízká, že jsou pracovní diagramy při přitížení a odlehčení
totožné, pak ke strukturním změnám nedochází a platí Hookův zákon s konstantním
modulem pružnosti. Místní normové charakteristiky libeňských břidlic zjištěné
průzkumem (tabulka č. 1) dobře korespondují s primárním stavem napjatosti, kde
se tvar elips nemění, ale jejich velikost roste úměrně s hloubkou.
Ideálně pružnoplastický, tzv. Mohr-Coulombův model (model č. 1) idealizuje látku
tak, že ke strukturním změnám nedochází až do okamžiku porušení, kdy podle teorie
plastického potenciálu nastane plastické tečení (růst přetvoření beze změny
napětí). Model dobře simuluje chování pevných látek při nízké úrovni napětí,
kdy rozdíl mezi primární a sekundární napjatostí neovlivní deformační odezvu
masivu. To však není případ kritického úseku tunelu Mrázovka v km 4,85, kde
jsou libeňské břidlice postiženy velkou hustotou diskontinuit a ražba průzkumné
štoly vyvolala varující sedání nadloží. Pro tyto podmínky model č. 1 neplatí
a nereálný model vede k nereálným parametrům (nízké přetvářné moduly pro model
č. 1 na obr. 4 a 6).
Dráhově závislý pružnoplastický model idealizuje látku tak, že ke strukturním
změnám a tím ke změnám tečnových přetvárných parametrů dochází již před dosažením
pevnosti látky v závislosti na úrovni napětí a změnách směru drah napětí v průběhu
přitěžování (obr. 7).
Obr. 7 Základní vztahy závislého pružnoplastického konstitutivního modelu materiálů |
![]() |
Vliv drah je závislý na růstu nebo poklesu středního napětí a mobilizace smykové
pevnosti. Při dosažení pevnosti látky nastane plastické tečení při použití tzv.
nesdruženého zákona tečení, kdy se plastické přetvoření určuje podle jiné plochy
(plochy plastického potenciálu), než je plocha plasticity, která je v daném
případě totožná s plochou pevnosti. Je to nejjednodušší model, kterým lze za
jistých předpokladů aproximovat funkci dokonalejších konstitutivních modelů
teorie plastického potenciálu s dvojitým zpevněním, a to je příčinou lepších
výsledků modelu č. 2 při zpětné analýze průzkumné štoly.
Tento model zohledňuje přechod od primární k sekundární napjatosti příslušnou
změnou přetvárných parametrů. Porovnáním přetvárných modulů na obr. 6 lze zjistit,
že zpětná analýza při použití modelu č. 1 produkuje nejnižší hodnoty, které
podle modelu č. 2 platí jen pro zóny s vyšší mobilizací smykové pevnosti. Nad
výrubem a pod výrubem, kde dochází k odlehčení, platí vyšší hodnoty modulů,
které zabezpečí reálný výpočet konvergence výrubu a rozdělení posunů ve svislém
směru. Tyto souvislosti jsou obzvlášť důležité při aplikaci observační metody,
kdy nasazení jednotlivých technologických a sanačních opatření je závislé na
naměřených deformacích a jejich interpretaci.
5. ZÁVĚRY |
LITERATURA |
[1] | Dvořák, J., Gramblička, M., Němeček, J., Šajtár, L. (1998): Řešení tunelu pod Mrázovkou, Tunel 4/1998, 28-36. |
[2] | Doležalová, M., Zemanová, V., Danko, J. (1997): Tunel Mrázovka (km 4,850) - numerická analýza průzkumné štoly, Dolexpert-Geotechnika, Praha, 13 stran, 73 grafických příloh. |
[3] | Doležalová, M., Zemanová, V. (1997): Tunel Mrázovka (km 4,850) - rovinné modely tunelu podle 1. a 2. varianty technologického postupu výstavby, Dolexpert-Geotechnika, Praha, 17 stran, 83 grafických příloh. |
[4] | Doležalová, M., Danko, J. (1997): Tunel Mrázovka - rovinný matematický model strojovny vzduchotechniky (VZT), Dolexpert- Geotechnika, Praha, 19 stran, 59 grafických příloh. |
[5] | Doležalová, M., Zemanová, V. (1997): Tunel Mrázovka - rovinný matematický model MKP rozpletu západní tunelové trouby (ZTT), Dolexpert-Geotechnika, Praha, 11 stran, 105 grafických příloh. |
[6] | Dvořák, J., Němeček, J., Gramblička, M. (1997): Projektová příprava tunelu Mrázovka, mezinárodní konference ,,Podzemní stavby '97" (separátní výtisk). |
[7] | Doležalová, M., Zemanová, V., Danko, J. (1997): Identifikace konstitutivního modelu horninového masivu a jeho parametrů pomocí sbližovacích výpočtů, 3. Geotechnická konference ,,Interakce staveb a horninového prostředí", Bratislava, 67-72. |
[8] | Doležalová, M., Zemanová, V., Danko, J. (1998): An approach for selecting rock mass constitutive model for surface settlement prediction, International Conference on Soil-Structure Interaction in Urban Civil Engineering, Darmstadt, 49-66. |
[9] | Doležalová, M., Zemanová, V. (1998): Analýza vlivu technologického postupu výstavby tunelu na sedání nadloží metodou oddělených prvků, mezinárodní konference ,,60. výročí stavební fakulty STU v Bratislavě", Inženýrské konstrukce a dopravní stavby, 1. díl, 199-204. |
[10] | Hudek, J. (1996): Průzkumná štola pro automobilový tunel ,,Mrázovka", I. etapa, Předběžné geotechnické podklady pro matematický model v úseku ul. Ostrovského, PÚDIS, Praha. |
[11] | Hladík, I., Reed, M., Swoboda, G. (1997): Robust preconditioners for linear elasticity FEM analyses, Int. Journal for Numerical Methods in Engineering, 40: 2109-2127. |
[12] | Doležalová, M. (1985): Popis pseudoelastického konstitutivního modelu, Sborník konference ,,Využití malých počítačů pro řešení problematiky zakládání a mechaniky zemin", Praha, 130-141. |
[13] | Kameníček, I., Trnka, J., Kulík, J. (1997): RAST - 1. Stavba, Doplňující IG průzkum. Průzkumná štola pro automobilový tunel ,,Mrázovka", 1. etapa, Dílčí zpráva, Příloha č. 6, Měření při NRTM, IKE s. r. o., Praha, PÚDIS a. s., Praha. |