DISKONTINUÁLNÍ ANALÝZA PODZEMNÍCH STAVEB
V HORNINOVÉM MASIVU ORDOVICKÝCH BŘIDLIC |
Prof. Ing. Jiří Barták, DrSc., FSv - ČVUT
Dr. Ing. Jiří Pícha, Geotec a.s.
Automobilové tunely Mrázovka budou součástí pražského městského okruhu a vytvářejí
spojnici Barrandovského mostu (s vazbou na dálnici D1 a D5) a Strahovského tunelu,
na který přímo navazují mostní rampovou konstrukcí. Vlastní tunelový objekt,
podcházející vrch Mrázovku, bude tvořen dvěma třípruhovými troubami đ západní
tunelovou troubou (ZTT) a východní tunelovou troubou (VTT). Obě trouby se dále
větví na dvoupruhovou a jednopruhovou troubu před vyústěním v oblasti ulice
Radlická. Celková délka ražených tunelů je cca 2,2 km. Výška nadloží tunelů
se mění od 5 metrů u portálů až do 80 m pod Pavím vrchem. Podrobnější technické
údaje o tunelech Mrázovka jsou v [1] a taktéž v článku Řešení tunelu pod Mrázovkou
(Dvořák, J. et al) v minulém čísle TUNELU (4/98).
Z hlediska geologického [2] tvoří skalní podloží v oblasti tunelů Mrázovka horniny
severovýchodní části ordovické Barrandienské synklinály. Celý ordovický komplex
představuje pestrou škálu střídajících se pelitických až psamitických hornin.
V oblasti tunelů můžeme vyčlenit skupiny hornin s podobnými podmínkami vzniku,
a tedy i s podobným petrografickým složením. Jsou to jílovité až jílovitoprachovité
břidlice s vyšším stupněm rekrystalizace jílových minerálů (břidlice libeňské),
prachovité, písčité až drobové břidlice (souvrství letenské đ monotónní vývoj),
flyšová souvrství s vysokým podílem souvrství pískovců a křemenců (křemence
řevnické a souvrství letenské), pokryvné útvary jsou tvořeny štěrkopísky, svahovými
hlínami a navážkami.
Za kritické místo je považován profil v ul. Ostrovského (km 14,850 VTT), kde
při šířce výrubu 16,3 m činí celková výška nadloží pod zástavbou cca 16 metrů,
z toho výška skalního nadloží libeňských břidlic je pouze 9 m nad západní tunelovou
troubou. Zmíněné kritické místo je zachyceno na obr. 3 výše zmíněného článku
(Dvořák, J. et al). Skladba geologických vrstev posuzovaného úseku je: navážky,
deluviální sedimenty, libeňské břidlice rozložené, zvětralé, navětralé a nezvětralé.
Mechanické vlastnosti geologických vrstev jsou podrobně uvedeny v [2] a [6].
Pro technologii výstavby tunelových rour v posuzovaném profilu jsou rozhodující
vlastnosti libeňských břidlic. Horninový masiv libeňských břidlic je oslaben
diskontinuitami. Proto bylo rozhodnuto v tomto inkriminovaném úseku zpevnit
libeňské břidlice vysokotlakou injektáží (klakáží). Na obr. 1 je dokumentováno
vrtné jádro libeňských břidlic proinjektovaných injektážní směsí.

Obr. 1 Proinjektované diskontinuity libeňských břidlic vysokotlakou injektáží
2. SOUVRSTVÍ LIBEŇSKÝCH BŘIDLIC
|
Jedná se o šedočerné až černé, převážně jílovitoprachovité břidlice [2]. Hrubší příměsi jsou mírně nerovnoměrně rozesety v jílovité základní hmotě, která je středně až silně rekrystalizována. Souvrství libeňských břidlic je monotónní a nebyly v něm po petrografické stránce zjištěny podstatné odchylky. Patří k měkčím a plastičtějším horninám pražského ordoviku.
V posuzovaném profilu staničení 14,850 VTT se v libeňských břidlicích nacházejí průběžné vrstevní diskontinuity, jejichž sklon byl předpokládán po konzultaci se zpracovateli průzkumu [2] hodnotou 20- od vodorovného směru. Tento sklon byl potvrzen i zjištěními v průzkumné štole východní tunelové roury v místě pod ulicí Ostrovského. Diskontinuity vrstevných ploch mají v tomto úseku průměrnou mocnost 15 cm a jsou relativně hladké (s nízkou drsností). Při rekognoskaci čelby průzkumné štoly v libeňských břidlicích v jiném staničení bylo možno pozorovat vrstevní diskontinuity též s nízkou drsností, vyplněné jílovitou hlínou. Na vrstevní diskontinuity jsou v daném úseku prakticky kolmé diskontinuity puklin, které jsou drsnější a neprůběžné. V některých dalších úsecích plánované ražby tunelů se v souvrství libeňských břidlic vyskytují též tektonické ohlazové plochy a poruchy.
3. ZPŮSOB MATEMATICKÉHO MODELOVÁNÍ A POSTUP VÝPOČTŮ
3.1 POUŽITÁ METODA MATEMATICKÉHO MODELOVÁNÍ
|
Výpočet byl proveden v programovém systému FLAC version 3.3 (Fast Lagrangian Analysis of Continua). Vyvinula jej firma ITASCA z USA [3]. Program je sestaven pro řešení úloh mechaniky hornin a mechaniky a mechaniky zemin a též pro řešení konstrukcí a konstrukčních prvků v kontaktu s geologickým prostředím. Program FLAC je velmi vhodný pro materiálově nelineární výpočty, umožňuje efektivně modelovat přetváření geomateriálů při velkých deformacích a zachovává si numerickou stabilitu i při modelování procesů porušení, což je výhoda oproti běžně používané metodě konečných prvků. Toho lze využít i při identifikaci možných kolapsů v geotechnice.
3.2 ZPŮSOB MODELOVÁNÍ VRSTEVNATÉHO HORNINOVÉHO MASIVU
|
Možná příčná oslabení masivu
- pukliny kolmé na vrstevnatost
- tektonické ohlazy obecných směrů
- poruchy obecných směrů
Jednotlivé vrstevní diskontinuity
Deformační vlastnosti horninového masivu pražských ordovických břidlic s vrstevními
diskontinuitami mají často výrazně anizotropní charakter. Vrstevní diskontinuity
břidlic společně s dalšími možnými oslabeními (obr. 2), mají vliv na stabilitu
masivu, na vyjíždění a vypadávání jednotlivých bloků horniny.

Obr. 2 Způsoby modelování vrstevnatého horninového masivu
Konstitutivní vztahy pro kontinuum by nepopsaly dostatečně věrohodně přetváření
ani způsoby možného překročení pevnosti masivu. Koncepce matematického modelování
pražských ordovických břidlic v provedeném řešení byla vedena s maximální snahou
vystihnout vliv diskontinuit v horninovém masivu.
Deformační vlastnosti matematického modelu horninového masivu výrazně ovlivňuje
normálná a smyková tuhost diskontinuit, které v sobě zahrnují převážnou část
celkových deformačních vlastností masivu. Tímto způsobem je zaveden do matematického
modelu ortotropní charakter celkového přetváření masivu. Zbylá část deformačních
vlastností masivu pak připadá na kvaziintaktní hmotu, neboli základní hmotu
břidlic bez diskontinuit. Proto je modul E kvaziintaktního materiálu břidlic
zaveden do matematického modelu vyššími hodnotami, než odpovídá celkovým deformačním
vlastnostem masivu. Diskontinuity na vrstvy kolmých puklin dosahovaly v modelovaném
úseku vyšších tuhostí, takže jejich deformační vlastnosti nebyly do modelu zavedeny
a respektovaly se pouze jejich pevnostní vlastnosti. V případě, že se v modelovaném
úseku vyskytne porucha obecného směru (viz obr. 2), je možné ji zavést do modelu
obdobně jako vrstevní diskontinuity i s respektováním jejich deformačních vlastností.
Při ražbě tunelu bude mít na deformační vlastnosti masivu ordovických břidlic
vliv též plastické přetváření kvaziintaktní horniny a diskontinuit před i po
dosažení vrcholové pevnosti. Použitý matematický model s diskontinuitami tuto
vlastnost zohledňuje, na rozdíl od běžných anizotropních modelů, které popisují
pouze pružné chování horninového masivu.
3.3 KONSTITUTIVNÍ VZTAHY PRO VRSTEVNATÝ HORNINOVÝ MASIV
|
Elastická část přetváření kvaziintaktní horniny bez diskontinuit je uvažována izotropní. Pro zavedení konstitutivních vztahů kvaziintaktní horniny byl zvolen neasociovaný zákon plastického přetváření podle Mohr-Coulomba.
Funkce plastického přetváření je ve tvaru:
Fs = s1 - s3 * (1 + sin Fi) / (1 - sin Fi) + 2 c * [(1 + sin Fi) / (1 - sin Fi)]1/2
Funkce plastického potenciálu je ve tvaru:
Gs = s1 - s3 * (1 + sin Psi) / (1 - sin Psi)
Funkce plastického tahového potenciálu je ve tvaru: GT = - s3
kde:
s1, s2, s3 hlavní napětí
c koheze
Fi úhel vnitřního tření
Psi úhel dilatace
V případě, že zůstanou výše uvedené parametry v konstantních hodnotách, předpokládá se ideálně plastické přetváření kvaziintaktní horniny. Je-li záměr řešení uvažovat u kvaziintaktní horniny plastické deformace ještě před dosažením její vrcholové pevnosti a též uvažovat plastické deformace a pokles pevnosti horniny po překonání vrcholové pevnosti, definují se změny hodnot parametrů v závislosti na velikosti celkového součtu poměrného smykového plastického přetvoření multilineárně, nebo vhodnou funkcí. Matematický popis přetváření kvaziintaktní horniny po překročení její vrcholové pevnosti a případný následný pokles její smykové pevnosti má velký význam pro posouzení stability horninového masivu, dotčeného prováděným dílem.
Pro zavedení konstitutivních vztahů vrstevních diskontinuit nebo poruchy obecného směru se uvažuje elastické přetváření diskontinuity pomocí jejích normálných a smykových tuhostí. Plastické přetváření je možné uvažovat podobně jako u intaktní horniny při konstantních pevnostních parametrech, nebo též uvažovat plastické deformace a pokles pevnosti diskontinuity po překonání vrcholové pevnosti v závislosti na velikosti celkového součtu plastického smykového posunu multilineálně, nebo vhodnou funkcí.
Pro modelování puklin nebo tektonických ohlazů obecných směrů je možné zavést do modelu kontinuálního horninového masivu předdefinované směry oslabení. Po překročení vrcholové pevnosti podle Mohr-Coulomba pak vznikají plastické deformace ve směru oslabených ploch, případně též plastické deformace od vlivu dilatance kolmo na předdefinované plochy oslabení.
3.4 POPIS MATEMATICKÉHO MODELU POD ULICÍ OSTROVSKÉHO
|
Matematický model má rozměry, které odpovídají 220 metrům šířky a 90 metrům
hloubky pod povrchem terénu. Z geologického profilu podle [2] jsou rozhodující
mechanické vlastnosti libeňských břidlic, které jsou modelovány v souladu s
kap. 3.2 a 3.3. Průměrná mocnost vrstev břidlic v posuzovaném úseku je 15 cm.
V matematickém modelu musela být z numerických důvodů použita nižší frekvence
vrstevnatosti. Mocnost vrstev v modelu je 1 m, takže tuhosti diskontinuit v
modelu musely být úměrně přepočteny, aby celkové deformační vlastnosti masivu
odpovídaly skutečné mocnosti vrstev. Pevnostní parametry diskontinuit vrstev
jsou do modelu zadány podle [2]. Diskontinuity puklin, vyskytující se ve směru
přibližně kolmém na vrstevnatost, byly do modelu zadány příslušnými pevnostními
parametry. Nad kalotou výrubů je plánováno zpevnění horninového masivu vysokotlakou
injektáží. Ze vzorku vrtného jádra po injektáži (viz obr. 1) je patrné, že ke
zpevnění horninového masivu vysokotlakou injektáží došlo v diskontinuitách libeňských
břidlic. Proto byly v místech injektáží v matematickém modelu zvýšeny tuhosti
i smykové pevnosti diskontinuit.
Matematický model je rovinný ve stavu rovinné deformace. Ve výpočtu je neustále
aktivováno svislé tíhové zrychlení. Povrch terénu je zatížen v místech jednotlivých
domů ulice Ostrovského.
Postupné otevírání obou tunelových výrubů pod ulicí Ostrovského bylo modelováno
tak, aby byly vystiženy všechny postupné kroky technologie výstavby. Vystrojování
výrubu ostěním i kotvami probíhalo v matematickém modelu až po částečné relaxaci
horninového masivu. Relaxace zohledňovala vlivy třírozměrného efektu ražby,
délku záběru a technologii obezdívky ze stříkaného betonu.
Některé výsledky výpočtů v profilu pod ulicí Ostrovského jsou dokumentovány
na obrázcích č. 3 až 6 (při uvažování dokonalé injektáže).
 |
Obr. 3 Izolinie svislých poklesů (mm) ve fázi
po vystrojení kaloty. Na obrázku jsou patrné vrstevní diskontinuity, ostění
s rozšířenou patou, mikropiloty pod patami ostění a 10 kotev. |
 |
Obr. 4 Izolinie poměrů napětí v modelu oproti napětí na Mohr-Coulombově pevnostní obálce jsou ovlivněny vrstevními diskontinuitami. Horninový masiv nad kalotou je zpevněn vysokotlakou injetáží |
 |
Obr. 5 Oblasti plastického přetváření v okolí tunelových trub |
 |
Obr. 6 Ohybové momenty (Nm/m) a osové síly v kotvách (N) v primárním
ostění západní tunelové trouby po ukončení poslední fáze výstavby. Průběh
momentů je ovlivněn kotvením a vrstevnatostí horniny, hodnoty sil v reálných
kotvách, umísťovaných podélně po dvou metrech, jsou dvojnásobné oproti
hodnotám na obrázku.
|
Pozn.: Konečná realizační dokumentace pro úseku pod Ostrovského ulicí uvažuje
odlišné schema pobírání (svislé členění čelby).
Výsledkem provedeného matematického modelování je posouzení stability výrubů, výpočet vnitřních sil v ostění i v kotvicích prvcích, napjatost a deformace v horninovém masivu a poklesy povrchu terénu.
Při zvolené diskontinuální analýze bylo možné vystihnout přetváření horninového masivu ovlivněné technologií ražby tunelů s velmi dobrou přesností. Je též možné optimalizovat technologii ražby a prvky výstroje s cílem zajištění potřebné bezpečnosti výstavby.
Je skutečností, že v daných podmínkách (nepříliš kvalitní horninový masiv, nízké nadloží, velké plochy výrubů, zástavba na povrchu) nelze vyloučit určité problémy při provádění tunelů. Podrobné posouzení stabilitních rizik v podzemí a deformačních rizik na povrchu již ve stádiu projektování je umožněno právě aplikací kvalitních matematických modelů. Závěry z těchto numerických řešení spolu s využitím přídavných technologií, jako jsou mikropilotáže, sanační injektáže, případné kompenzační injektáže, zpevňující konstrukce na zástavbě đ vše pod stálým a velmi obsažným monitoringem đ umožní zajistit zásadní redukci možných rizik při výstavbě tunelů velkých profilů.
[1] | Dvořák, J., Němeček, J., Gramblička, M. (říjen 1997): Projektová příprava tunelů Mrázovka, SATRA s. r. o., str. 1-16, Symposium Podzemní stavby '97. |
[2] | Hudek, J., Vorel, J. (duben 1997): Doplňující inženýrskogeologický průzkum, Průzkumná štola pro automobilový tunel Mrázovka, str. 1-90, PÚDIS, a. s. |
[3] | FLAC (Fast Lagrangian Analysis of Continua), Manual of Version 3.3, ITASCA Consulting Group Inc., Minneapolis, Minnesota, USA, 1996. |
[4] | Pícha, J., Tanimoto, C., Kishida, K., Hatamochi, R., Kunii, K. (1996): Discontinuum analysis of large underground cavern based on borehole survey data and field measurements, pg. 983-900, Proceeding EUROCK '96, editor Giovani Barla, A. A. Balkema, Torino, Italy. |
[5] | Pícha, J. (1997): Diskontinuální matematické modelování podzemních staveb, str. 42-47, sborník Symposium Podzemní stavby '97, Praha. |
[6] | Barták, J., Pícha, J. (březen 1997): Matematický model tunelů Mrázovka v km 14,850 VTT, str. 1-139. |
Statické řešení a vyhodnocení observačních měření je realizováno v rámci grantového projektu č. 103/97/0022, podporovaného Grantovou agenturou ČR.